Arleen Augér, Peter Schreier, Kurt Moll & Staatskapelle Dresden o.l.v. Karl Böhm
In maart 1781 verhuisde Mozart naar Wenen. Idomeneo, dat twee maanden eerder in München in première was gegaan, had daar geen nieuwe kansen opgeleverd. Maar in Wenen kwam er een eind aan de stilte met een opdracht voor een Singspiel (met gesproken en gezongen stukken) over hetzelfde thema van 'redding uit een harem' als het succesvolle Franstalige La rencontre imprévue van Gluck uit 1764. Hij kreeg de opdracht van het drie jaar eerder door keizer Josef II opgerichte Duitstalige gezelschap dat de populaire opera moest bevorderen en de voorkeur voor Italiaanse en Franse opera's moest keren. Het instituut hield niet lang stand, maar zijn bestaan plantte wel zaad dat belangrijke vruchten zou voortbrengen. De vaak geciteerde opinie van de keizer over de opera - 'Te mooi voor onze oren, mijn beste Mozart, en monsterlijk veel noten' - is waarschijnlijk apocrief. Hij wordt niettemin vaak aangehaald en raakt de kern van de disbalans tussen het lichte libretto en de muzikale overdaad. Prachtig volle klanken en melodieën in elke maat verhogen het genot maar ondermijnen de dramatische continuïteit. Toch verklaren Mozarts verbluffende 'Turkse' arrangement, de combinatie van onthutsende vocale bravoure en emotionele diepgang in alle grote muzikale stukken, evenals zijn portret van harembediende Osmin, de constante fascinatie voor en populariteit van het werk. Geen andere opname geeft een vloeiender, evenwichtiger en bevredigender weergave dan die van Böhm of heeft een vocaal fraaiere, minder clichématige Osmin dan die van Moll. Ook Augér en Schreier zijn op hun best. Die Entführung aus dem Serail (1782) Wolfgang Amadeus Mozart 1001_3020.html nr = 3020 nr1 = 3 ./1001werk.php?nr=3019 ./1001werk.php?nr=3021 1001 Klassieke uitvoeringen | 1761-1800
|

Die Entführung aus dem Serail (The Abduction from the Seraglio) (1974) In opera moeten de woorden de gehoorzame dienaar van de muziek zijn... Mozart in een brief aan zijn vader, 13 oktober 1781 Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Die Entführung aus dem Serail (1966) Chor der Bayerischen Staatsoper München o.l.v. Eugen Jochum Niet te missen vanwege Wunderlichs weergaloze Belmonte 
Die Entführung Aus Dem Serail (1992) English Baroque Soloists & John Eliot Gardiner Getrouwe uitvoering op authentieke instrumenten Overige in AppleMusic 
Die Entführung aus dem Serail, K. 384 (2015) RIAS Kammerchor, Akademie für Alte Musik Berlin o.l.v. René Jacobs 
Die Entführung aus dem Serail (Live) (2015) Diana Damrau, Anna Prohaska, Rolando Villazón, Thomas Quasthoff & Chamber Orchestra of Europe o.l.v. Yannick Nézet-Séguin 
Die Entführung aus dem Serail (1985) Mozartorchester des Opernhauses Zürich o.l.v. Nikolaus Harnoncourt
|