Andreas Staier & Concerto Köln
Pianoconcert nr. 9 in Es groot (K271) zou met recht Mozarts eerste grote meesterwerk kunnen worden genoemd. Toepasselijk genoeg voor een werk dat het bereiken van een muzikale volwassenheid aangeeft, werd het gecomponeerd in de maand dat Mozart 21 werd: januari 1777. Het concert straalt vertrouwen uit, terwijl Mozart experimenteert met vormen en stijlen. De kern is een tragisch Andantino in de stijl van een opera seria-aria, gedempte violen zetten een intieme, hartstochtelijke toon; niet eerder had een concertbeweging van Mozart zo'n diepe emotie. De ademloze rondofinale bruist juist weer van de levenslust van de opera buffa. Maar Mozart heeft nog een verrassing: de energieke muziek eindigt abrupt en maakt plaats voor een geheel losstaand menuet, waarvan het elegante cantabile thema vanwege de onverwachtheid extra betoverend is. Bijna even plotseling is dit deel afgelopen en wordt het uitgelaten rondothema hervat dat naar een opwindend einde voert. De vertolking door Andreas Staier, op een replica van Mozarts eigen fortepiano, met het Concerto Köln knispert van opwinding. Wie het gedurfde, sprankelende spel van het orkest op authentieke instrumenten hoort, kan zich voorstellen hoe Mozart dit gewaagde stuk voor het eerst uitvoerde. De fortepiano is veel lichter en delicater van toon dan een moderne vleugel, wat een heel andere textuur geeft; Staier roept er zijdezachte schoonheid en aards slagwerk mee op. Er zijn veel schitterende opnamen van dit concert met moderne instrumenten, maar die van Staier verdient een toppositie voor de vreugde en het gevoel van livemuziek zoals Mozart die zou hebben kunnen gemaakt. Pianoconcert no. 9, Jeunehomme K271 (1777) Wolfgang Amadeus Mozart 1001_3015.html nr = 3015 nr1 = 3 ./1001werk.php?nr=3014 ./1001werk.php?nr=3016 1001 Klassieke uitvoeringen | 1761-1800
|

Piano Concertos Nos. 9 & 17 (1994) Zijn "Eroica"... een van Mozarts werken die hij nooit heeft overtroffen. Alfred Einstein Gramophone Monthly Choices 
Mozart: Piano Concerto No. 9 in E-Flat Major, K. 271 (2023) Lars Vogt & Paris Chamber Orchestra Een prachtig Mozart-concertalbum van wijlen Lars Vogt – een ontroerend eerbetoon aan de vreugde en liefde die hij bracht in het maken van muziek. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Awards 2023 Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
The Great Piano Concertos Nos. 9, 15, 22, 25 & 27 (1994) Alfred Brendel & Academy of St. Martin in the Fields o.l.v. Sir Neville Marriner Voorbeeldig vakmanschap van een groot Mozart-pianist. Gramophone 1977 Concerto Award: 'Deze opname, technisch van topklasse, heeft het voordeel van een voorbeeldige begeleiding door de Academy of St Martin in the Fields onder de feilloze leiding van Neville Marriner. Voor iedereen die een opname van K482 wil die zo perfect mogelijk is, is dit nieuwe album het voor de hand liggende antwoord...' 
Piano Concertos Nos. 9 and 17 (1992) Howard Shelley & London Mozart Players Shelleys elegante spel maakt dit tot een verfrissend album 
Piano Concertos Nos. 11 - 13 (1997) Daniel Barenboim & Berliner Philharmoniker Een verrukkelijke triptiek van vroege concerten Overige in AppleMusic 
Piano Concertos 9 & 17 (2021) Olga Pashchenko & Il Gardellino De langzame beweging van K271 op deze schijf is gewoon fantastisch. Pashchenko's begrafenistrede onder de pijnlijke gedempte snaren produceert een opmerkelijk effect. Gelukkig laten zij en haar orkest nooit toe dat sentiment de evenwichtige elegantie van de muziek vervormt. Het is juist dat kleine beetje terughoudendheid wat deze uitvoering zo krachtig maakt. Haar weg met de cadens in dit deel, zoals met alle cadensen in beide concerten, is vol fantasie en spontaniteit. 
Piano Concertos, Vol. 5 (2020) Jean-Efflam Bavouzet & Manchester Camerata o.l.v. Gábor Takács-Nagy Met een album dat zo plezierigJean-Efflam Bavouzet is, hoef je alleen maar met spanning te wachten op de rest van deze serie.
|