prev 1001 Klassieke uitvoeringen next

kop

Amadeus Quartet


Mozart beschouwde het strijkkwintet bepaald niet als een strijkkwartet met een extra partij. Hij schreef zijn zes proeven op dit gebied op geheel andere wijze. Dankzij de toevoeging van een tweede altviool en een consequente verrijking van het middelste register kon hij de muziek op uiteenlopende manieren 'orkestreren': een hoog (twee violen en altviool) tegen een laag trio (twee altviolen en een cello); paren van overeenkomstige instrumenten die de cellopartij als baslijn spelen en duetten van viool met altviool of cello bij een driestemmige begeleiding van de andere zijn slechts enkele mogelijkheden die hij toepaste.

Mozarts eerste werk in dit genre, K174 in Bes groot, een innemend stuk dat vaak over het hoofd wordt gezien, werd geïnspireerd door kwintetten van zijn vriend Michael Haydn. K406 in C klein is een transcriptie van de Serenade voor blazers in die toonaard, die hij in 1788 schreef, het jaar na zijn twee mooiste kwintetten: C groot (K515) en G klein (K516). Zoals Albert Einstein schreef, zijn deze monumentale werken voor Mozarts kamermuziek wat de laatste twee symfonieën zijn voor dat genre. Ze zijn gecomponeerd op grote schaal, beide eerste bewegingen zijn de langste die Mozart ooit heeft geschreven. De laatste twee kwintetten in D groot (K593) en Es groot (K614) zijn Mozarts laatste kamermuziekwerken en demonstreren een nieuwe verfijning van vorm en schepping van zijn muziek.

Mozarts strijkkwintetten, vooral K515 en K516, hebben altijd ad-hoc-groepen van virtuoze spelers aangetrokken, zoals de legendarische combinaties met Jascha Heifetz, William Primrose en Gregor Piatigorsky, maar ze komen het best tot hun recht bij bona fide kamermusici. Altviolist Cecil Aronowitz werd bijna erelid van het Amadeus Quartet en hun opname met hem van de complete reeks kwintetten wordt als onovertrefbaar gezien.

nr = 3012

nr1 = 3

The String Quintets (2005) 

Dezelfde gevoelens moeten zo nodig worden uitgedrukt [als in de symfonie in G klein] maar dan spaarzamer...

Hans Keiler In The Mozart Companion

Gramophone Monthly Choices

Mozart: String Quintets Nos 3 & 4 (2023) 

Quatuor Ébène & Antoine Tamestit

* Record of the Month April 2023 *

Dit is buitengewoon spel van Quatuor Ébène, vergezeld door altviolist Antoine Tamestit, en aangeboden in showcasegeluid. Levendigheid, transparantie en virtuositeit zijn hier allemaal in overvloed aanwezig.

⪢ Naar Gramaphone-pagina April 2023

Mozart: String Quintets K. 515 & 516 (2020) 

Quatuor Van Kuijk & Adrien La Marca

Boeiend kamerspel van het Van Kuijk Kwartet, bijgestaan door altviolist Adrien La Marca, in een lezing van intelligentie, kleur en innemende frisheid.

⪢ Naar Gramaphone-pagina Awards 2020

Overige in AppleMusic

String Quintets (2010) 

The Nash Ensemble & Philip Dukes

De uitvoeringen worden overal fantastisch gespeeld - conversatie, argumentatief, diep expressief, geestig - en behoren tot de beste die ooit op schijf zijn vastgelegd.

The String Quintets (2018) 

Klenke Quartett & Harald Schoneweg

String Quintets, K. 593 & K. 614 (2016) 

The Chilingirian Quartet & Yuko Inoue

Het geluid is hier prachtig: vol, rijk, levendig, heel direct en prachtig in balans.