Christophe Coin & Academy of Ancient Music o.l.v. Christopher Hogwood
Toen Haydn aan het hof van Esterhazy arriveerde, trof hij er een orkest van getalenteerde musici aan die genoeg hadden van hun kapelmeester. Haydn probeerde hen voor zich te winnen met een reeks briljante concerten, waarvan er veel zijn verdwenen. Het Celloconcert in C groot was er een van, het werd pas in 1961 ontdekt in het Nationaal Museum in Praag. Een grote ontdekking, want het is een van de mooiste celloconcerten. De eerste beweging met zijn krijgshaftige, strakke ritme is barok van stijl, de serene, lange cantilene in de langzame beweging toont Haydn de operacomponist en bij de finale zitten we in het tijdperk van de klassieke symfonie. Deze atletische ontwikkeling stelt hoge technische eisen aan de cellist, maar dit alles in dienst van de muziek, die bruist van opwinding en energie. Als Josef Weigl, voor wie het eerste concert is geschreven, een begenadigd cellist was, dan was Anton Kraft, aan wie het Concert in D groot is opgedragen, dat zeker. Toch is dit geen leeg spektakelstuk, maar een zonnig, weids werk met melodieën die je raken. De elegante, solide eerste beweging is gelardeerd met melodielijnen en het weemoedige adagio vraagt een weelderige lyriek van de solist. Het vrolijke rondo van de finale dient ondanks de hindernissen voor de solist snel te worden gespeeld. Deze werken kunnen veel interpretaties verdragen, maar de kracht van de zware stok en metalen snaren van de moderne cello zal ze naar beneden halen en hoeken toevoegen waar krommen zijn bedoeld. Cellist Christophe Coin en de AAM produceren prachtig transparante texturen en een gevoel van continuïteit. Coins virtuositeit is moeiteloos en hij laat ons zien dat deze muziek is doordrenkt van geluk. Celloconcerten (ca. 1762 | ca. 1783) Joseph Haydn 1001_3004.html nr = 3004 nr1 = 3 ./1001werk.php?nr=3003 ./1001werk.php?nr=3005 1001 Klassieke uitvoeringen | 1761-1800
|

Cello Concertos (1983) Cellist Christophe Coin en de Academy of Ancient Music produceren prachtig transparante texturen en een gevoel van continuïteit 1001 Klassieke uitvoeringen Gramophone Monthly Choices 
Haydn: Cello Concertos; C.P.E. Bach: Cello Concerto (2017) Steven Isserlis & Deutsche Kammerphilharmonie Bremen * Record of the Month Awards Issue 2017 * Isserlis’ altijd zoekende carrière is er een waar we allemaal veel voldoening uit hebben gehaald door hem te volgen – en door het repertoire opnieuw te bekijken, zoals hier, biedt hij een nog groter inzicht in zijn reis. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Awards 2017 
Haydn & Schoenberg: Transfigured Night (2018) Alisa Weilerstein & Trondheim Soloists De geïnspireerde Alisa Weilerstein weet een ongewone en verhelderende combinatie neer te zetten – maar wat verwacht je dan als iemand die de concerten van Elgar en Carter heeft gecombineerd? ⪢ Naar Gramaphone-pagina Oct. 2018 Overige in AppleMusic 
Cello Concertos (1981) Yo-Yo Ma & English Chamber Orchestra 
Cello Concertos (1992) Truls Mørk & Norwegian Chamber Orchestra 
Haydn & Boccherini: Cello Concertos (1967) Jacqueline du Pré & English Chamber Orchestra o.l.v. Daniel Barenboim 
Haydn - Hofmann - Mozart: Cello Concertos (2009) Sol Gabetta & Kammerorchester Basel 
Cello Concertos (2003) Jean-Guihen Queyras, Freiburger Barockorchester o.l.v. Petra Müllejans
|