prev 1001 Klassieke uitvoeringen next

kop

Monteverdi Choir o.l.v. John Eliot Gardiner


Orfeo ed Euridice ging op 5 oktober 1762 in Wenen in première en was een keerpunt in de operageschiedenis. Het was de eerste van drie werken die later Giucks 'hervormingsopera's' zouden worden genoemd, naast Alceste (1767) en Paride ed Elena (1770). Daarin verkenden de Beierse Gluck (1714-1787) en zijn Italiaanse librettist Ranieri de Calzabigi een muzikaal-dramatische visie die de tradities van de Italiaanse opera seria ter discussie stelde.

'Schitterende eenvoud' was Glucks eigen benaming voor wat het paar wilde bereiken. Het voor de naamdag van de keizer geschreven Orfeo was op gewaagde wijze tegendraads. Deze hervertelling van de mythe van Orpheus is ongekend direct en compact, met een uitzonderlijk dominante altcastraat als held. De opname van koor- en dansepisoden in het drama was uniek in de Italiaanse opera, evenals de muzikale ongekunsteldheid, die een hoogtepunt bereikt met de treurzang van de held 'Che faro senza Euridice?'

Tien jaar later breidde Gluck de opera uit voor Parijs, waarmee hij de directheid ervan afzwakte. De Orphée et Eurydice van 1774, in drie bedrijven, met een tenorheld en veel prachtige nieuwe stukken, werd Glucks populairste opera.Tot de postume bewerkingen behoort een uitvoering met een vrouwelijke alt als Orpheus; recentelijk neigt men weer naar het werk in zijn eerste, zuiverste vorm.

Philips' opname van de Orfeo uit 1762 met authentieke instrumenten, een van de diverse van de afgelopen twintig jaar, is veruit het best. De bezetting, met countertenor Derek Lee Ragin, had sterker gekund, maar Gardiners beheersing van het muziekdrama niet. De opname, in een studio na uitvoeringen in concertzalen, biedt het beste van alle werelden.

nr = 3002

nr1 = 3

Orfeo ed Euridice (Vienna Version, 1762 - Sung in Italian) (1993) 

Tot de postume bewerkingen behoort een uitvoering met een vrouwelijke alt als Orpheus; recentelijk neigt men weer naar het werk in zijn eerste, zuiverste vorm.

1001 Klassieke uitvoeringen

Gramophone Monthly Choices

Gluck: Orfeo ed Euridice, Wq. 30 [Live] (2019) 

La Nuova Musica o.l.v. David Bates

Prachtige en ontroerende zang van Iestyn Davies en Sophie Bevan, en intens spel van La Nuova Musica; een triomfantelijke release van ons nieuwe Label van het Jaar, Pentatone.

⪢ Naar Gramaphone-pagina Dec. 2019

Overige in AppleMusic

Orfeo ed Euridice (2001) 

Freiburger Barockorchester & RIAS Kammerchor o.l.v. René Jacobs

Orphée et Euridice (1990) 

Anne Sofie von Otter & Barbara Hendricks &Monteverdi Choir o.l.v. John Eliot Gardiner

De Berlioz edition met een mezzo (von Otter) als Orpheus.

Orphée et Eurydice (2004) 

Les Musiciens du Louvre & Marc Minkowski

De 1774-versie