Musica Antiqua Köln o.l.v. Reinhard Goebel
Tegen het eind van zijn leven richtte Bach zich steeds meer op de zuiverheid van het contrapunt. Het hoogtepunt was Die Kunst der Fuge, dat door zijn dood onvoltooid bleef. Voordien, echter, schreef hij een serie bewegingen als 'muzikale gift' aan koning Frederik de Grote van Pruisen, gebaseerd op een thema dat de koning hem tijdens een bezoek in 1747 aan het hof in Potsdam aan de hand had gedaan. Bach zag in dit ongeïnspireerde melodische idee een uitdaging voor zijn contrapuntische bekwaamheid en schiep een reeks canons en ricercores (van het Italiaanse ricercare: zoeken of onderzoeken, een ouderwetse benaming voor een fuga) voor ensembles van één tot vier instrumenten. De grootste stukken zijn de twee ricercares, de ene met drie partijen, de andere met zes, en een triosonate voor fluit, viool en viola da gamba van vier bewegingen. Bach was nooit een echte vernieuwer, maar voerde de idealen en methoden van de barok naar hun hoogtepunt. Das musikalische Opfer, gecomponeerd in een tijd dat de eerste tekenen van de verlichting zich lieten zien, is onmiskenbaar een blik achterom. De keuze voorde ricercare is daarvan een voorbeeld, al slaagde Bach erin om er in zijn opdracht een toepasselijk acroniem van te maken: 'Regis lussu Cantio Et Reliqua Canonica Arte Resoluta' (het thema en het vervolg op verzoek van de koning omgezet in de canonieke kunst). Musica Antique Köln zorgt voor een beleving van intieme kamermuziek waarom ze bekendstaat en Wilbert Hazelzet (fluit) en Henk Bouman (klavecimbel) geven een vlekkeloze uitvoering op authentieke instrumenten die niettemin fris en zelfs geïmproviseerd aandoet. Das musikalische Opfer (1747) Johann Sebastian Bach 1001_2051.html nr = 2051 nr1 = 2 ./1001werk.php?nr=2050 ./1001werk.php?nr=2052 1001 Klassieke uitvoeringen | 1701-1760
|

Musical Offering, Harpsichord Sonata No. 2, Sonata for Flute or Violin No. 6 (2000) Das musikalische Opfer was een 'muzikale gift' aan koning Frederik de Grote van Pruisen, gebaseerd op een thema dat de koning hem tijdens een bezoek in 1747 aan het hof in Potsdam aan de hand had gedaan. 1001 Klassieke uitvoeringen Overige in AppleMusic 
Musikales Opfer, BWV 1079 (2008) Amsterdam Baroque Orchestra o.l.v. Ton Koopman 
Musikalisches Opfer (2001) Le Concert des Nations o.l.v. Jordi Savall 
Das Musikalische Opfer (1975) Gustav Leonhardt & Sigiswald Kuijken & Marie Leonhardt 
Ein musikalisches Opfer (1979) Academy of St. Martin in the Fields o.l.v. Neville Marriner
|