Freiburg Baroque Orchestra o.l.v. René Jacobs
Eind 1740 overwoog Handel, de meest gevierde van een reeks getalenteerde immigranten die de gelederen van componisten in Engeland verrijkten, het land te verlaten. Tegenover zijn enorme succes in het theater stonden de veranderende smaak van het publiek en de rivaliteit van een ander operagezelschap. Het was de letterkundige Charles Jennens die Handel overhaalde zich weer op het oratorium te storten. Wat Jennens Handel aanbood, was een ietwat revolutionair schema: een ambitieus oratorium in drie delen, gebaseerd op het Oude en het Nieuwe Testament (en de anglicaanse liturgie), met een verhaal dat alle belangrijke christelijke feesten zou omvatten. De Messiah werd met grote snelheid geschreven, maar het grootschalige oratorium vertoont geen sporen van haast en geniet al sinds de tijd dat het werd geschreven de status van nationaal icoon. Er bestaan tientallen opnamen van de Messiah, van monumentale vertolkingen door Beecham, compleet met cimbalen en met Heddle Nash of Jon Vickers, via Malcolm Sargent en de eerbiedwaardige Huddersfield Choral Society tot de lichtere versies met authentieke instrumenten van Trevor Pinnock, William Christie, Mare Minkowski en anderen. De nieuwe interpretatie van René Jacobs is echter kenmerkend fantasierijk: dramatisch uitgevoerd, scherp geprofileerd, soepel en krachtig. Onverwachte dynamische contrasten introduceren een theatraal element in het refrein 'Hallelujah'; een diminuendo kondigt het afsluitende 'Amen' aan, dat onconventioneel is gefraseerd. De benadering van textuur en ritme is gevarieerder dan in traditionele versies, met interpolaties van continuo, cadenzen en andere versieringen. Messiah (1742) George Frideric Handel 1001_2049.html nr = 2049 nr1 = 2 ./1001werk.php?nr=2048 ./1001werk.php?nr=2050 1001 Klassieke uitvoeringen | 1701-1760
|

Messiah (2006) Ik hoop dat hij al zijn genialiteit zal aanwenden en dat het zijn eerdere composities overtreft. Charies Jennens Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Messiah (1994) Les Arts Florissants o.l.v. William Christie Een mooi alternatief met authentieke instrumenten 
Messiah, HWV 56 (2001) Les Musiciens du Louvre & Marc Minkowski Magdalena Kozena en John Mark Ainsley behoren tot de sterke punten van deze aanbevelenswaardige opname 
Messiah (1974) Charles Mackerras Mozarts arrangement uitgevoerd door een stijlbewust dirigent Overige in AppleMusic 
Messiah (Remastered 2014) (1980) Emma Kirkby, Carolyn Watkinson, Academy of Ancient Music o.l.v. Christopher Hogwood De eerste opname waarin historische instrumenten werden gebruikt, de schok van overbekende muziek die weer nieuw klonk, werd bereikt door de texturen, timbres en muzikaliteit van de Academie, de behendigheid en precisie van het koor, radicaal fris gestemde (en grotendeels vibratovrije) solisten en tempo's die Händel serieuzer namen dan de traditie had voorgeschreven. 
Messiah (1969) Monteverdi Choir & English Baroque Soloists o.l.v. John Eliot Gardiner 
Messiah (1988) Anne Sofie von Otter & The English Concert o.l.v. Trevor Pinnock 
Messiah (extracts) (2004) Emma Kirkby & Taverner Consort, Choir & Players o.l.v. Andrew Parrott 
Messiah (Dublin Version, 1742) (2006) Dunedin Consort o.l.v. John Butt 
Messiah (1987) The Sixteen o.l.v. Harry Christophers
|