prev 1001 Klassieke uitvoeringen next

kop

Jörg Waschinski, Michael Chance
& Cologne Chamber Orchestra
o.l.v. Helmut Müller-Brühl


Pergolesi (1710-1736) stierf op tragisch jonge leeftijd aan tuberculose, maar zijn impact op de ontwikkeling van de muziek in Europa was uitzonderlijk. Vanaf ongeveer zijn vijftiende studeerde en werkte hij in Napels, de thuishaven van de progressieve opera. We herinneren hem ons vooral vanwege zijn intermezzo uit één stuk La servopadrona, dat tot onenigheid leidde tussen aanhangers van de serieuze Franse opera en die van de nieuwe Italiaanse komische opera.

Stabat mater bevat moderne, bitterzoete harmonieën, vol expressieve chromatiek. Vooral het begin is indringend, met eerst violen en dan stemmen die met opeenvolgende dissonanten omhoog klimmen. Op andere plaatsen zou de muziek rechtstreeks uit de orkestbak van de opera kunnen komen: de up-beat altsolo 'Quae morebat' met onbeklemtoonde ritmes en zangerige pulsen; al even zwierige muziek voor het duet 'Inflammatus et accensus' tegen het einde, waar de nadruk verschuift van Maria's overpeinzingen naar oproepen aan alle christenen om haar verdriet te delen. Pergolesi werd verweten dat sommige stukken 'geschikter [waren] voor een komische opera dan voor een lied van rouw'. De duetten en aria's worden gekenmerkt door levendige woord- en sfeerschildering. Krassende violen suggereren het doorborende zwaard; een chromatische dalende bas onder extreme stemsprongen benadrukt Christus' 'stervend, verloochend'.

Jörg Waschinski's stem is een bijzonder fenomeen, een echte mannelijke sopraan met een bereik van tweeënhalve octaaf. Hij kan even makkelijk een melodielijn zonder vibrato zingen als intense passie uitdrukken en de moderne (hoge) stemming verhoogt de intensiteit van zijn toon. Hij wordt geëvenaard door de huiveringwekkend vibratovrije toon van Michael Chance aan het begin.

nr = 2041

nr1 = 2

Statbat Mater - Salve Regina in C Minor (2006) 

Hij die onaangedaan kan blijven als hij dit hoort, verdient het niet mens te worden genoemd.

Johann Adam Hiller

Gramophone Monthly Choices

Pergolesi: Stabat Mater - Vivaldi: Nisi Dominus (2024) 

PRJCT Amsterdam o.l.v. Maarten Engeltjes

‘Een vitale en oprechte opname … van een van de nieuwste en meest gelikte ensembles’, zegt Edward Breen over deze ontroerende release.

⪢ Naar Gramaphone-pagina April 2024

Pergolesi: Stabat Mater - Bach: Cantatas, BWV 54 & 170 (2017) 

Lucy Crowe & Tim Mead & La Nuova Musica o.l.v. David Bates

De eerste van twee Stabat-masters deze maand (na de nieuwe setting van James MacMillan in het vorige nummer) en het is ook erg ontroerend.

⪢ Naar Gramaphone-pagina June 2017

Pergolesi: Stabat Mater - Rossell: Salve Regina (2021) 

Giulia Semenzato & Lucile Richardot & Ensemble Resonanz o.l.v. Riccardo Minasi

Er schuilt een ongelooflijke intensiteit en individualiteit in deze uitvoeringen – een Pergolesi Stabat mater van echte ontroering.

⪢ Naar Gramaphone-pagina May 2021

Aanbevolen 1001 Uitvoeringen

Stabat Mater (1989)

 

Emma Kirkby & James Bowman & Academy of Ancient Music o.l.v. Christopher Hogwood

Contrasterende stemmen die een breed palet van kleuren opleveren

Stabat mater (1988)

 

The King's Consort o.l.v. Robert King

Nogmaals Chance, zestien jaar eerder

Stabat Mater & Salve Regina (2006)

 

David Daniels, Dorothea Röschmann & Europa Galante o.l.v. Fabio Biondi

Een intens, levendig en theatraal contrast met de rest

Overige in AppleMusic

Stabat Mater, Laudate pueri & Confitebor (2013) 

Julia Lezhneva, Philippe Jaroussky & I Barocchisti o.l.v. Diego Fasolis

Stabat Mater (1985) 

London Symphony Orchestra o.l.v. Claudio Abbado

Stabat Mater (1999) 

Andreas Scholl, Barbara Bonney, Christophe Rousset & Les Talens Lyriques

Stabat Mater (1983) 

René Jacobs & Sebastian Hennig & Concerto Vocale

Pergolesi & Scarlatti: Stabat Mater (2007) 

Concerto Italiano o.l.v. Rinaldo Alessandrini

Stabat mater, Violin Concerto & Salve Regina in C Minor (2009) 

Rachel Harnisch & Orchestra Mozart o.l.v. Claudio Abbado