Anne Sofie von Otter & Lynne Dawson o.l.v. Marc Minkowski
Handels Ariodante was tot voor kort ten onrechte verwaarloosd, maar prijkt sinds halverwege de jaren '90 op het repertoire van opera's over de hele wereld. De titeltrol, geschreven voor de castraat Giovanni Carestini, heeft een aangrijpende aria, 'Scherza infida', evenals een paar magnifieke, virtuoze nummers, 'Con l'ali di costanza' en 'Dopo notte'. Het verhaal speelt zich af in Edinburgh en gaat over prins Ariodante en zijn verloofde, Ginevra, dochter van de koning van Schotland. Middels een ingewikkelde list met behulp van Ginevra's dienstmeid Dalinda lukt het Polinesso om Ariodante ervan te overtuigen dat de prinses ook een oogje op hem heeft. Als Ariodante van een klip in zee is gevallen, neemt men aan dat hij dood is en zoals de mores voorschrijven, wordt Ginevra ter dood veroordeeld wegens onkuisheid. Polinesso, echter, sterft tijdens een toernooi - gelukkig pas nadat hij zijn bedrog heeft opgebiecht - en Ariodante en Ginevra worden herenigd. De wanhoop van 'Scherza infida', compleet met rouwende basso obbligato, waarin Ariodante zingt over de 'ontrouw' van zijn geliefde, wordt door Anne Sofie von Otter met veel emotionele lading gezongen. Ze wordt hierin bijgestaan door Mare Minkowski, wiens interpretatie al even romantisch is. Elders stuwt hij de tempi tot in het extreme op en veroorlooft zich zware accenten en springerige ritmes die traditioneel niet met de barok worden geassocieerd. Lynne Dawsons Ginevra is conventioneler vertolkt en VerĂ³nica Cangemi's Dalinda is meesterlijk gezongen. Ewa Podles vertolkt met haar formidabele sekse-overstijgende alt de rol van de boef Polinesso (oorspronkelijk bedoeld om door een vrouw te worden gezongen). Ariodante (1735) George Frideric Handel 1001_2038.html nr = 2038 nr1 = 2 ./1001werk.php?nr=2037 ./1001werk.php?nr=2039 1001 Klassieke uitvoeringen | 1701-1760
|

Ariodante (1997) Hij die Carestini niet heeft gehoord, heeft geen weet van de meest perfecte stijl van zingen. Johann Adolf Hasse Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Ariodante, HWV 33 (1996) Freiburger Barockorchester o.l.v. Nicholas McGegan Fragmenten uit de opera met wijlen Lorraine Hwit (Lieberson) in de titelrol 
Ariodante, HWV 33 (1979) Dame Janet Baker, English Chamber Orchestra o.l.v. Raymond Leppard Stilistisch nergens de absolute top, maar een must vanwege Janet Baker in de hoofdrol 
Operatic Arias (2005) Emma Bell & Scottish Chamber Orchestra o.l.v. Richard Egarr Favoriete aria's gezongen door een snel rijzende ster
|