Collegium Aureum o.l.v. Gerhard Schmidt-Gaden
De periode vanaf midden jaren 1730-1740 was voor Bach een tijd van consolidatie in Leipzig. Hij had diverse cycli van cantates voltooid, evenals veel kerkelijk en seculier werk en deze reeks van zes cantates geeft blijk van zijn aandacht voor het nageslacht. Bach componeerde nieuwe recitatieven en koralen en stal bestaande aria's en koorzangen uit recente wereldse cantates, waarbij hij uiterst kundig nieuwe woorden op oude muziek paste. Hier toont hij dat hij alle muzikale stijlen uit zijn tijd beheerste, van Italiaanse weelderigheid en Franse pastorale sereniteit tot een lutherse afsluiting die met een verwijzing naar de Passiekoralen herinnert aan Christus' weg naar het kruis. Oudere uitvoerders lukte het niet de verhaallijn gedurende dit werk vast te houden, wellicht vanwege de muzikale diversiteit; op bijna alle beschikbare opnamen zijn authentieke instrumenten gebruikt en ze dateren van de laatste 35 jaar. Dit is een van de eerste. Het lijdt geen twijfel dat de barokke blaasinstrumenten in de tussenliggende tijd zijn verbeterd en beter worden bespeeld of dat de grote dirigenten hun musici tot scherpere resultaten hebben gebracht. Maar wat is het kerstverhaal zonder zijn rustieke eenvoud? Waar zou Kertsmis zijn zonder kinderen en waar zou Bachs muziek zijn zonder het geheel mannelijke koor waarvoor hij dit schreef? Dit alles en nog meer maakt van de vernieuwende opname van Gerhard Schmidt-Galden met het indrukwekkende Collegium Aureum een constante bron van genoegen, van de rillingen van knapperende pauken in het openingsrefrein tot de aangename, natuurlijke tempi in het hele stuk en de ontroerende jongenssolo in het slaaplied uit de tweede cantate 'Schlafe, mein Liebster'. Weihnachtsoratorium (1734-1735) Johann Sebastian Bach 1001_2037.html nr = 2037 nr1 = 2 ./1001werk.php?nr=2036 ./1001werk.php?nr=2038 1001 Klassieke uitvoeringen | 1701-1760
|

Chöre und Koräle aus dem Weihnachsoratorium (1993) Waar zou Kertsmis zijn zonder kinderen en waar zou Bachs muziek zijn zonder het geheel mannelijke koor waarvoor hij dit schreef? 1001 Klassieke uitvoeringen Niet (meer) in Apple Music Overige in AppleMusic 
Christmas Oratorio (2016) Dunedin Consort o.l.v. John Butt 
Weihnachtsoratorium (Christmas Oratorio) (1989) Amsterdam Baroque Choir, Amsterdam Baroque Orchestra o.l.v. Ton Koopman 
Christmas Oratorio (Weihnachtsoratorium, BWV 248) (1987) English Baroque Soloists o.l.v. John Eliot Gardiner 
Weihnachtsoratorium - Christmas Oratorio, BWV 248 (2006) Concentus Musicus Wien o.l.v. Nikolaus Harnoncourt Beste uitvoering volgens Gramophone: Een uitvoering dat deze zes grote taferelen verheft tot een niveau waarop Bach, op zijn meest volwassen en stralende, onweerstaanbaar de wonderen van Kerstmis overbrengt. 
Christmas Oratorio, Bwv 248 (1998) Peter Kooij, Gerd Turk & Bach Collegium Japan o.l.v. Masaaki Suzuki 
Weihnachts Oratorium (2010) Gewandhausorchester Leipzig o.l.v. Riccardo Chailly 
Arien und Chöre aus dem Weihnachtsoratorium, BWV 248 - Arias and Choruses from the Christmas Oratorio, BWV 248 (1974) Concentus Musicus Wien o.l.v. Nikolaus Harnoncourt 
Weihnachtsoratorium (2006) Diego Fasolis & I Barocchisti Tweede keus voor Gramophone: Dit is de versie voor allround genot en onverwachte verwondering. Ik heb deze opname aanvankelijk gemist toen deze uitkwam en wat een verlies zou dat zijn geweest: geniet van de gezamenlijke geestdrift van top tot teen. (Jonathan Freeman-Attwood, Gramophone)
|