Münchener Bach Chor & Orchester o.l.v. Karl Richter
In de 19e eeuw werd dit 'De Grote Passie' genoemd. Waar de Johannes Passion van drie jaar eerder beknopt, intiem en gewelddadig is, is de Mattheus Passion episch en meditatief. Bach gebruikt de twee strijdige evangeliën over Christus' dood om elkaar in strekking en genialiteit aanvullende muzikale verhalen te scheppen. Bach en zijn librettist Picander volgen Mattheus in diens weergave van de gevarieerde menselijke wederwaardigheden in het lijdensverhaal, met een groot ensemble in steeds wisselende combinaties van kleur en kracht: twee koren en twee orkesten, waarbij solisten uit beide koren naar voren komen om momenten als de loochening door Petrus aan scherp onderzoek te onderwerpen. Naast de rollen van evangelist en Christus kroont een derde koor van hoge stemmen de pilaren van het eerste deel. 'Er bestaat niets vergelijkbaars in de muziek' zei Leonard Bernstein over het openingskoor met zijn rouwklacht in E klein die als een grote klok van koor naar koor zwaait. De fraaiste opnamen van 'De Grote Passie' vangen dat monumentale aspect ondanks hun grootte. Deze koren zijn fris en gedreven, hun solisten karaktervol maar bereid om zich door Bachs retoriek te laten leiden, hun dirigent vaardig in het bepalen van het juiste tempo in de mix van reflectie en vertelling. Niemand heeft het beter gedaan dan Karl Richter in zijn eerste opname. Evenmin heeft Dietrich Fischer-Dieskau zelden de oprechte bezieling geëvenaard van zijn 27-jarige zelf in een onbaatzuchtige vertolking van de bas-aria 'Mache dich'. De verfijnde waardigheid van Irmgard Seefried in de kleine laatste recitatief 'Habt lebenslang' vangt de puurheid van het geheel in een korrel zand. Mattheus Passie (1727) Johann Sebastian Bach 1001_2031.html nr = 2031 nr1 = 2 ./1001werk.php?nr=2030 ./1001werk.php?nr=2032 1001 Klassieke uitvoeringen | 1701-1760
|

Matthäus-Passion, BWV 244 (1958) Niemand heeft het beter gedaan dan Karl Richter in zijn eerste opname. Evenmin heeft Dietrich Fischer-Dieskau zelden de oprechte bezieling geëvenaard van zijn 27-jarige zelf in een onbaatzuchtige vertolking van de bas-aria 'Mache dich'. 1001 Klassieke uitvoeringen Gramophone Monthly Choices 
J.S. Bach: St. Matthew Passion, BWV 244 (2017) Monteverdi Choir; English Baroque Soloists o.l.v. Sir John Eliot Gardiner * Record of the Month April 2017 * Het leiderschap en de visie van Sir John Eliot Gardiner – van zijn inzet van voornamelijk koorsolisten tot zijn manier om de algehele reis van het werk over te brengen – zorgen voor een enorm ontroerende Matthäus Passion. ⪢ Naar Gramaphone-pagina April 2017 
J.S. Bach: St. Matthew Passion, BWV 244 (2020) Bach Collegium Japan o.l.v. Masaaki Suzuki * Record of the Month April 2020 * Een uiterst ontroerende en welsprekende uitvoering van dit meest diepgaande werk, gebaseerd op het inzicht en instinct van dirigent Masaaki Suzuki's levenslange onderdompeling in de muziek van Bach. ⪢ Naar Gramaphone-pagina April 2020 
J.S. Bach: Matthäus-Passion, BWV 244 (2022) Pygmalion o.l.v. Raphaël Pichon * Record of the Month April 2022 * 'Bovenal is aanhoudende welsprekendheid de gouden draad in een opname die de beroemde illustere discografie van de Passie aanzienlijk verrijkt door zijn zoektocht naar eindeloze mogelijkheden.' (Gramophone 2022 Choral Award); Deze opname van Bachs Matthäus-Passion heeft een buitengewone impact – rijk aan opmerkelijke zang die een intense menselijkheid uitstraalt, en een voortreffelijk gevoel voor tempo en drama, allemaal prachtig opgenomen. (Gramophone) ⪢ Naar Gramaphone-pagina April 2022 Overige in AppleMusic 
St. Matthew Passion, BWV 244 (1999) Collegium Vocale Gent o.l.v. Philippe Herreweghe 
St Matthew Passion, BWV 244 (2013) RIAS Kammerchor, Akademie für Alte Musik Berlin o.l.v. René Jacobs 
St. Matthew Passion, BWV 244 (1989) Monteverdi Choir & English Baroque Soloists o.l.v. John Eliot Gardiner 
St. Matthew Passion (2003) Gabrieli Players o.l.v. Paul McCreesh 
St. Matthew Passion (2010) Tölzer Knabenchor, Gewandhausorchester Leipzig & Riccardo Chailly 
St. Matthew Passion, BWV 244 (2014) Chor des Bayerischen Rundfunks & Concerto Koln o.l.v. Peter Dijkstra 
St. Matthew Passion, BWV 244 (2015) Academy of Ancient Music o.l.v. Richard Egarr 
Mattheus Passie (2014) Edwin Rutten 
Matthäus-Passion, BWV 244 (Remastered) (2001) Matthias Goerne & Christoph Prégardien &Concentus Musicus Wien o.l.v. Nicolaus Harnoncourt 'De religiositeit van Harnoncourt wordt niet opgelegd, maar staat eerder in een leven van muzikale distillatie...' Gramophone 2001 Baroque Vocal Award
|