Gustav Leonhardt
Bach publiceerde zijn klavecimbelpartita's met een tempo van één per jaar, tussen 1726 en 1731, toen hij de zes bijeenbracht als zijn opus 1. De verzameling was de opmaat voor zijn Clavierübung, waaraan hij in het volgende decennium nog drie delen toevoegde. De partita's, die volgens het titelblad waren 'gecomponeerd voor muziekminnaars om hun geest te verrukken', zijn zeer verfijnde werken, waarvan de kosmopolitische taal de muziek warmte en charme verleent. Bach laat zich niet hinderen door zijn kennis en bereikt ondanks de technische moeilijkheid een alchemie die voor speler en luisteraar bekoorlijk is, waarbij de Franse en Duitse stijl samengaan met kenmerken van Duitslands eigen klaviertraditie. Gustav Leonhardt, nummer 1 in een sterk veld van spelers, speelt Bachs muziek met opvallende gebaren en groot inzicht en dringt moeiteloos tot de kern door. Hij nam de partita's tweemaal op, waarvan de tweede meer luistergenot geeft, al laat hij bijna alle herhalingen weg; met spel van dit niveau is dat voor ons zeer te betreuren. Er schuilt een verhevenheid in Leonhardts interpretatie die voortkomt uit zijn dienstbaarheid aan poëzie én vorm. De architecturele basis van de prelude van de eerste Partita wordt in al zijn kracht onthuld, terwijl de kristalheldere voortgang van de volgende allemande eloquent en ontroerend is. In grotere bewegingen, zoals de allemande van de Partita in D groot of de Sinfonia in C klein - een smeltkroes van Europese stijlen - lijkt Leonhardt een directe lijn te hebben met de diepste gedachten van de componist. Keyboard Partitas (1726-1731) Johann Sebastian Bach 1001_2029.html nr = 2029 nr1 = 2 ./1001werk.php?nr=2028 ./1001werk.php?nr=2030 1001 Klassieke uitvoeringen | 1701-1760
|

6 Partitas BWV 825-830 (2005) "Gecomponeerd voor muziekminnaars om hun geest te verrukken" volgens het titelblad van de uitgave Gramophone Monthly Choices 
Bach: Partitas, BWV 825-830 (2014) Igor Levit * Record of the Month October 2014 * Als zijn debuut-cd met de Beethoven-sonate voor Sony de aandacht van de muziekwereld trok, zal deze set Bachpartita's bevestigen dat Igor Levit een pianist is met een enorm indrukwekkend talent en muzikaliteit. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Oct. 2014 
Bach: Six Partitas (2024) Martin Helmchen De Partita's van Bach, prachtig gespeeld door Martin Helmchen op een Tangent-piano uit 1790, waarvan de klank en zijn spel ons nieuwe inzichten bieden in bekende muziek. ⪢ Naar Gramaphone-pagina June 2024 
Bach: The 6 Partitas for Harpsichord, BWV 825–830 (2021) Mahan Esfahani Mahan Esfahani biedt diep doordachte interpretaties, gepresenteerd met een overtuigende overtuiging – bovendien heeft hij ze opgenomen op een boeiend modern instrument. ⪢ Naar Gramaphone-pagina August 2021 Overige in AppleMusic 
Partitas Nos. 1, 5 & 6 (1989) Murray Perahia 
Partitas 2, 3 & 4 (2008) Murray Perahia 
Partitas Nos. 1-6, Bwv 825-830 (2002) Masaaki Suzuki 
Beethoven: Diabelli Variations - Bach: Partita No.4 (2008) Stephen Kovacevich 'Kovacevich brengt een gemakkelijke schittering in de licht trippende Courante en de gedurfde contouren van de laatste Gigue. Ook is hij niet bang om zich Bach eigen te maken, de luisteraar mee te trekken met zijn sotto voce Allemande, ornamenten toe te voegen en te spelen met ritmes, maar alles gebeurt met de grootst mogelijke muzikaliteit. Alles bij elkaar een schijf om te koesteren...' Gramophone 2009 Editor's Choice Award 
6 Partitas, Bwv 825-830 (2007) Trevor Pinnock 'Vanaf de openingsmaten van het rustige Praeludium van de Eerste Partita wordt duidelijk dat dit een meesterklavecinist is, een speler wiens ogenschijnlijk moeiteloze beheersing van zijn instrument hem in staat stelt zijn aangeboren muzikaliteit tot uitdrukking te brengen zonder de noodzaak van overdrijving of onnodige opmerkingen. .' Gramophone 2001 Baroque Instrumental Award
|