prev 1001 Klassieke uitvoeringen next

kop

Andrew Manze, Richard Egarr
& Jaap ter Linden


Deze zes vioolsonates vormen een reeks - zoals de Brandenburgse concerten, klavierpartita's, cellosuites - en zijn geordend volgens majeur/mineur-toonaard in een gespiegelde symmetrie van intervallen tussen de toetsen.

De sonates zijn duidelijk niet voor de conventionele solo viool, baslijn en klavier voor harmonische opvulling, maar voor klavecimbel, die met beide handen volledig uitgeschreven partijen speelt. Vaak levert dit een triosonatetextuur op twee instrumenten op, viool en rechterhand klavecimbel boven de bas met optionele gamba. Elders is Bach inventiever. Sonate nr. 1 begint met vier maten alleen klavecimbel, voordat de viool met een geheel zelfstandige lijn invalt. In heel de derde beweging van Sonate 2 spelen viool en rechterhand van de klavecimbel een canon. Nr. 3 begint in duidelijk klassieke stijl, als de viool vrijelijk boven een klavecimbel met volle textuur zweeft, met linkerhand in octaven; de derde beweging heeft herhaalde klavecimbelakkoorden die er op papier heel pianistisch uitzien. Het vreemdst van al is de derde beweging van Sonate nr. 5, met klavecimbelbegeleiding in gebroken akkoorden, vioolbegeleiding in herhaalde dubbelslagen - en geen van beide creëert een melodie. In de derde beweging van nr. 6 ontbreekt de viool volledig en deze bezetting rekt texturen, vormen en het concept van de baroksonate tot het uiterste op.

Andrew Manze en Richard Egarr benadrukken het 'fantastische' karakter van de muziek in plaats van de gedisciplineerde stijfheid. Niemand glijdt vloeiender in de eerste sonate dan Manze. Elders is hij maniakaal energiek en expressief. Egarr kan als geen ander klanken aan de klavecimbel ontlokken, vooral een compacte en romige toon.

nr = 2028

nr1 = 2

Violin Sonatas (2000) 

De zes klavecimbeltrio's behoren tot de beste werken van wijlen mijn geliefde vader.

Carl Phiiipp Emanuel Bach

Gramophone Monthly Choices

Hilary Hahn plays Bach: Violin Sonatas Nos. 1 & 2; Partita No. 1 (2018) 

Hilary Hahn

* Record of the Month November 2018 *

Hilary Hahn keert terug om Bach te soleren met de wijsheid van haar ervaring, maar ook met een verbazingwekkende vrijheid, virtuositeit en visie die u ervan overtuigt dat dit de perfecte manier is om deze sublieme muziek te spelen.

⪢ Naar Gramaphone-pagina Nov. 2018

J.S. Bach: Sonatas for Violin & Harpsichord, BWV 1014-1019 (2016) 

Leila Schayegh & Jörg Halubek

Zulke open lijnen vereisen onberispelijk spel, dat Schayegh hier op briljante wijze neerzet, in een boeiend gesprek met klavecinist Halubek gedurende het hele stuk.

⪢ Naar Gramaphone-pagina March 2016

J.S. Bach: Sonatas for Violin and Harpsichord (2018) 

Isabelle Faust & Kristian Bezuidenhout

De ervaring van Isabelle Faust en Kristian Bezuidenhout bij het samen uitvoeren van deze werken betaalt zich uit zodra ze achter de microfoons zitten in deze prachtige set.

⪢ Naar Gramaphone-pagina March 2018

Aanbevolen 1001 Uitvoeringen

8 Violin Sonatas BWV 1014-1019, 1021, 1023 (1993)

 

Elizabeth Blumenstock & John Butt

Bedachtzaam, bezield en fris, mocht u Manze en Egarr iets te extravagant vinden.

Six Sonatas for Violin and Harpsichord, BWV 1014-1019 (2006)

 

Emlyn Ngai & Peter Watchorn

Met een bonus-cd met wetenschappelijk commentaar op de achtergrond, instrumenten en lastige stukken bij uitvoeringen

Sonatas For Violin And Harpsichord, Vol.1 (2001)

 

Bob van Asperen & Lucy van Dael

Twee gevestigde bespelers van authentieke instrumenten in topvorm

Overige in AppleMusic

Chamber Music (1983) 

Musica Antiqua Köln o.l.v. Reinhard Goebel

'Fijn opgenomen geluid en een goede presentatie dragen bij aan een uitmuntend album. Ik betwijfel of er nog veel nieuwe opnames van Die Kunst der Fuge zullen komen, zelfs in 1985, en ik kan me niet gemakkelijk voorstellen dat deze nog beter wordt...' Gramophone 1984 Early Music (Baroque) Award