Concerto Italiano o.l.v. Rinaldo Alessandrini
De beeldende en programmatische elementen van De vier jaargetijden hebben een gigantische hartstocht voor de muziek opgeroepen. De concerten zijn de eerste vier van een reeks van twaalf, II cimento dell'armonia e dell'inventione (Het experiment van harmonie en inval). De gedetailleerde programma's worden toegelicht in de, waarschijnlijk door Vivaldi zelf geschreven, begeleidende sonnetten. Door de voortdurend wisselende beelden, opeenvolgende solostukken die sterk contrasterende taferelen beschrijven, zijn de bewegingen minder samenhangend dan Vivaldi's gebruikelijke ritornello-vorm, die hij met meer dan vijfhonderd concerten tot norm van de laatbarok verhief. De keuze van de ultieme opname wordt bemoeilijkt doordat elke nieuwe uitvoering nog spectaculairder wil zijn dan de vorige en hoewel het boeiend is de extremen te beluisteren, dienen enkele criteria zichzelf aan. De stukken moeten worden gespeeld op de door Vivaldi beoogde instrumenten, in plaats van alternatieven te onderzoeken, er moeten authentieke instrumenten worden gebruikt om Vivaldi's klank zo dicht mogelijk te benaderen, om te kunnen schitteren moet er in of dicht bij de hoge stemming worden gespeeld die in Venetië gangbaar was. Bovenal moeten de auditieve beschrijvingen van zijn sonnetten worden weergegeven en moeten de muzikale integriteit en cohesie behouden blijven. Concerto Italiano verdeelt de solo's onder vier van haar leden. Hun beelden zijn zeker levendig, maar wat belangrijker is, ze steunen de ritmische vaart die in elk concerto allegro vitaal is, terwijl ze prachtige draden spinnen in de meer melodische trage bewegingen. Het geluid is warm maar fris en direct. De vier jaargetijden (1725) Antonio Vivaldi 1001_2027.html nr = 2027 nr1 = 2 ./1001werk.php?nr=2026 ./1001werk.php?nr=2028 1001 Klassieke uitvoeringen | 1701-1760
|

Le quattro stagioni (2003) Concerto Italiano verdeelt de solo's onder vier van haar leden. Hun beelden zijn zeker levendig, maar wat belangrijker is, ze steunen de ritmische vaart die in elk concerto allegro vitaal is, terwijl ze prachtige draden spinnen in de meer melodische trage bewegingen. 1001 Klassieke uitvoeringen Gramophone Monthly Choices 
The Four Seasons & Concertos for Bassoon and Violin (2015) La Serenissima o.l.v. Adrian Chandler Om een andere Four Seasons-aanbeveling te worden, is er iets speciaals nodig, en dit is het absoluut. Fantasierijk en opwindend dramatisch spel. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Oct. 2015 
Vivaldi: Le Quattro Stagioni (2018) Rachel Podger & Brecon Baroque Als er ooit een cd is die zichzelf aanbeveelt, dan is dit het wel: een van de meest consistent briljante barokviolisten van vandaag, neemt een van de beroemdste en meest boeiende werken van het tijdperk op. Geniet ervan! Simpel gezegd, dit is nu een van de topaanbevelingen in een zeer competitief veld, in de top twee of drie van historische instrumenten en in ieder geval gelijk aan mijn beste keuze op het gebied van moderne instrumenten. ⪢ Naar Gramaphone-pagina May 2018 Overige in AppleMusic 
Il cimento dell'armonia e dell'inventione, Op. 8 (2016) L’Arte dell’Arco o.l.v. Federico Guglielmo Zelfs degenen die alleen maar op zoek zijn naar het eerste derde deel van Op.10, The Four Seasons, zullen moeite hebben om een goede opname te vinden voor de prijs van de Brilliant/Guglielmo complete sets en ze zullen prima uitvoeringen krijgen van de andere concerten, allemaal bijna net zo goed. aantrekkelijk als de beroemde vier. 
Il Cimento dell'armonia e dell'invenzione, Op. 8 (2001) Europa Galante o.l.v. Fabio Biondi Mijn belangrijkste aanbeveling voor historische instrumenten, vanwege zijn ongelooflijke snelle energie en verbazingwekkende virtuoze pyrotechniek, is de wonderbaarlijk kleurrijke interpretatie door Fabio Biondi als barokvioolsolist en regisseur van Europe Galante ... Met behulp van originele manuscripten Biondi's opname bevat geweldige opnames van de resterende acht concerten uit de Op. 8 reeksen; een echte bonus voor elke verzamelaar.
|