Collegium Vocale Gent o.l.v. Philippe Herreweghe
Toen Bach in 1723 als Kantor in Leipzig werd aangesteld, na bijna een jaar van onenigheid, barstte hij los. Er volgde een stroom van meesterstukken met een hit-ratio die alleen vergelijkbaar is met het onnus mirabilis van liederen en symfonieën van de achttienjarige Schubert. De kroon op het werk is het Magnificat dat hij voor zijn eerste kerst aldaar schreef. De twaalf bewegingen van de Latijnse tekst zijn verspreid over meer dan zeshonderd maten: vergelijk dat eens met de 126 maten van het Kyrie waarmee de Mis in B klein begint. Er zijn slechts ongeveer twaalf minuten aan koorzang, maar die behoren tot de meest veeleisende van zijn oeuvre, alsof hij de vaardigheden van zijn gedisciplineerde koor en musici wilde showen. Combinaties wisselen elkaar af in feestelijke uitbarstingen van kleur, met solo's die kort respijt bieden van de indringende overdaad van het koor - met name in het Italiaansachtige duo 'Et Misericordia'- terwijl de actie niet wordt onderbroken door recitatieven. Naar lokale traditie laste Bach in de Maria-hymne vier 'lofliederen' voor een ander orkest en koor in antifonaal gezang in. Enkele jaren later schrapte hij die en veranderde de toonaard van E klein naar het spectaculairder D. Dat is de bekendste versie, maar de tussenvoegingen verdienen hun plaats onder de zon, dus heeft de opname van Philppe Herreweghe op deze dubbel-cd meer te bieden dan een geweldig koor en heerlijke solo's (vooral van sopraan Carolyn Sampson). Er is weinig van de spanning die de oudere opnamen van de versie in D groot hun opwindendheid verleent, maar Herreweghe maakt dat meer dan goed met een tempo dat elke draai in Bachs caleidoscopische visie duidelijk doet uitkomen. Magnificat (1723) Johann Sebastian Bach 1001_2021.html nr = 2021 nr1 = 2 ./1001werk.php?nr=2020 ./1001werk.php?nr=2022 1001 Klassieke uitvoeringen | 1701-1760
|

Magnificat, BWV 243 and Cantata, BWV 80 "Ein feste Burg ist unser Gott" (1990) Er is weinig van de spanning die de oudere opnamen van de versie in D groot hun opwindendheid verleent, maar Herreweghe maakt dat meer dan goed met een tempo dat elke draai in Bachs caleidoscopische visie duidelijk doet uitkomen. 1001 Klassieke uitvoeringen Gramophone Monthly Choices 
Bach: Magnificat in E-Flat Major & Missa in F Major (2017) Monteverdi Choir; English Baroque Soloists o.l.v. Sir John Eliot Gardiner De nieuwe opname van Gardiner viert de muziek die Bach schreef voor Kerstmis in Leipzig – een uitgave die het stempel draagt van zijn muzikale uitmuntendheid. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Dec. 2017 
J.S. Bach: Magnificat & Christmas Cantata (2015) Dunedin Consort o.l.v. John Butt Nog een intrigerend en uitstekend uitgevoerd project van Butt en zijn Dunedin Consort: een heerlijke reconstructie van hoe Bachs eerste Kerstmis in Leipzig zou hebben geklonken. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Dec. 2015 
3 Bach Magnifcats: J.S. Bach, J.C. Bach & C.P.E. Bach (2018) Arcangelo o.l.v. Jonathan Cohen Deze familieaangelegenheid levert een aantal interessante vergelijkingen op, maar vooral ook voor het voorspelbaar superieure muziekspel van de altijd indrukwekkende Arcangelo en Jonathan Cohen. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Feb. 2018 Overige in AppleMusic 
Magnificat - Handel: Dixit Dominus (2017) Vox Luminis o.l.v. Lionel Meunier 
Magnificat - Handel: Dixit Dominus (2013) Concerto Köln & Chor des Bayerischen Rundfunks & Peter Dijkstra & Maarten Engeltjes 
Magnificat BWV 243 & Unser Mund sei voll Lachens BWV 110 (2010) The Netherlands Bach Society o.l.v. Jos van Velthoven
|