Rachel Podger
Bachs sonates en partita's zijn niet uniek - anderen hadden al voor viool alleen geschreven - maar ze vallen op door hun complexheid, waardoor ze misschien wel het opperste niveau van het viool repertoire vertegenwoordigen. Drie sonates van vier bewegingen beginnen allemaal met een rapsodische, trage beweging, die doet denken aan de geïmproviseerde 'Stylus phantasticus' van Duitse organisten. Dan volgt er een fuga, die ook weer opvallend geschikter lijkt voor orgel dan viool. Bach bewaakt de implicatie van vrij ingewikkelde contrapunten door meerdere registers (op twee of meer snaren) of door lijnen te creëren die hun eigen harmonie produceren en twee partijen impliceren. Die worden afgewisseld met drie partita's, suites of dansen met soms akkoorden van vier noten en een bijzonder virtuoze chaconne die eindigt in de Suite in D klein. Het is opmerkelijk om dit op één viool voor elkaar te krijgen. Een viool uit de tijd van Bach, met een plattere kam en snaren van darmen, blijkt een openbaring. Een korte hals, plat in plaats van bol, moedigt aan tot het opbouwen van frasen uit korte motieven in plaats van een langgerekte melodie. Omdat de strijkarm minder wordt geheven dan nu wordt de klankschaal kleiner, maar als het oor eraan gewend is, is de hartstocht niet minder intens. Rachel Podger is een fraai technicus en een gevoelig speelster. Haar intonatie is schitterend in de complexheid van lijn en rijkdom aan akkoorden. De concertachtige opening van de derde Partita is adembenemend, haar gevoel voor dans heerlijk lichtvoetig, terwijl contemplatieve bewegingen zoals de opening van Sonate 1 bijna tijdloos zijn. Sonates & partita's voor solo Viool (1720) Johann Sebastian Bach 1001_2018.html nr = 2018 nr1 = 2 ./1001werk.php?nr=2017 ./1001werk.php?nr=2019 1001 Klassieke uitvoeringen | 1701-1760
|

Sonatas & Partitas, Vol. 1 (2006) Je hebt geen twee dagen hetzelfde gevoel; er is altijd iets nieuws te ontdekken. Rachel Podger over het spelen van Bach Gramophone Monthly Choices 
Hilary Hahn plays Bach: Violin Sonatas Nos. 1 & 2; Partita No. 1 (2018) Hilary Hahn * Record of the Month November 2018 * Hilary Hahn keert terug om Bach te soleren met de wijsheid van haar ervaring, maar ook met een verbazingwekkende vrijheid, virtuositeit en visie die u ervan overtuigt dat dit de perfecte manier is om deze sublieme muziek te spelen. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Nov. 2018 
Bach: Sonatas & Partitas (2019) Giuliano Carmignola Wat een buitengewone meester is violist Giuliano Carmignola toch op zijn instrument: de verscheidenheid aan kleuren, verbeeldingskracht en emoties maken dit een Bach-solo om van te genieten. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Feb. 2019 
Testament: Complete Sonatas and Partitas for Solo Violin by J. S. Bach (2016) Rachel Barton Pine Een spel dat geheel in dienst staat van Bachs diepgaande muziek, maar dan wel op de best mogelijke manier: een krachtige en persoonlijke uitvoering van deze meesterwerken voor soloviool. ⪢ Naar Gramaphone-pagina June 2016 
Bach: Sonates & Partitas, BWV 1001-1006 (2012) Amandine Beyer Beyer speelt nooit in op de emoties van de luisteraar, maar behoudt in plaats daarvan een vleugje afstand die, in de context van haar stijlvolle optredens, passend lijkt. ⪢ Naar Gramaphone-pagina March 2012 Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Sonatas & Partitas, BWV 1001 - 1006 (2001) Sigiswald Kuijken Weerklinkende akoestiek verbindt de lijnen tot een rijke harmonie 
Sonaten & Partiten (6) (1983) Sigiswald Kuijken Versie uit 1983 van bovenstaande opname met volgens sommigen een veel betere geluidskwaliteit 
Sonatas and Partitas Vol. 1 (2002) Yehudi Menuhin De eerste complete opname ooit, uit 1934-1936, bewonderenswaardig overgezet op cd 
Sonatas and Partitas Vol. 2 (2001) Yehudi Menuhin De eerste complete opname ooit, uit 1934-1936, bewonderenswaardig overgezet op cd Overige in AppleMusic 
Bach (2020) Sean Shibe ‘Enigszins pervers moet ik denken aan die formidabele oudgediende van de klavecimbel Wanda Landowska die tegen cellist Pablo Casals zegt: ‘Jij speelt Bach op jouw manier en ik speel Bach op zijn manier.’ In werkelijkheid speelden ze, net als Shibe, allebei allebei Bach. manieren. En met overtuiging. En liefde.' Gramophone 2021 Instrumental Award 
Sonatas & Partitas for Solo Violin (2005) Monica Huggett 'Met deze indrukwekkende uitvoeringen (op haar prachtig gestemde Amati) van de Solosonates en Partita's veegt Monica Huggett andere barokinterpretaties van het bord...' Gramophone 1997 Editor's Choice Award
|