Amsterdam Baroque Orchestra o.l.v. Ton Koopman
De vier orkestsuites van Bach volgen de in de 17e eeuw door Lully in Frankrijk ontwikkelde vorm. Na Lully's dood cultiveerden en verspreidden zijn leerlingen en volgelingen de Franse ouverture en voegden veel van zichzelf toe. De vorm werd door Bach, Handel en Telemann tot haar stilistische hoogtepunt gebracht. De orkestsuites van Bach zijn niet exact te dateren, maar het lijkt erop dat hij de muziek in Leipzig (na 1723) heeft geschreven. In de partituur voor hobo's, fagot en strijkers lijkt de Suite nr. 1 in C groot meer op haar Franse voorgangers dan de andere drie. Suite nr. 2 in B klein is geschreven voor fluit en strijkers en is mogelijk het laatst geschreven van de vier. Ton Koopman en het Amsterdams Barokorkest hebben de contrasterende kleuren en texturen van de muziek levendig gevangen. Koopman schiet zelden tekort in demonstratieve gebaren, hier eens elegant evenwichtig, daar eens plechtstatig weids; beide kanten van het spectrum hebben hun plek in deze rijk gevarieerde werken. Een van de grootste attracties, echter, is het barokke solofluitspel van Wilbert Hazelzet in de Suite in B klein. Hier horen we een zeldzaam fijngevoelig musicus wiens met liefde gearticuleerde frasering en warme, ronde toon een blijvende verrukking zijn. De resonante pauken en knetterende trompetten in de Suites in D groot doen het bloed in de aderen tintelen, terwijl Koopman zelf het spel bij elke dubbelslag aanvult met kenmerkend briljant, zij het soms wat druk, klavierspel. Orkestsuites (ca. 1717-1742) Johann Sebastian Bach 1001_2016.html nr = 2016 nr1 = 2 ./1001werk.php?nr=2015 ./1001werk.php?nr=2017 1001 Klassieke uitvoeringen | 1701-1760
|

Orchestral Suites Nos. 1-4 (1997) Ton Koopman en het Amsterdams Barokorkest hebben de contrasterende kleuren en texturen van de muziek levendig gevangen 1001 Klassieke uitvoeringen Gramophone Monthly Choices 
J.S. Bach: Orchestral Suites (2015) Academy of Ancient Music o.l.v. Richard Egarr Nog een mooie toevoeging aan het jonge huislabel van de AAM, en wat is een betere manier om de verrukkelijk innemende collegiale geest van het ensemble te laten zien? ⪢ Naar Gramaphone-pagina Feb. 2015 
Bach: Ouvertures (2017) Alfredo Bernardini & Zefiro Deze Bach-ouvertures trekken de aandacht van de luisteraar met een opwindende theatraliteit en gevoel voor vrolijk drama, allemaal prachtig gedirigeerd door Alfredo Bernardini. ⪢ Naar Gramaphone-pagina April 2017 
J.S. Bach: Orchestral Suites Nos. 1-4, BWV 1066-1069 (2021) Concerto Copenhagen o.l.v. Lars Ulrik Mortensen Bereid je voor om te dansen, suggereert recensent Mark Seow over het album met Bach-suites van Concerto Copenhagen en Lars Ulrik Mortensen – een briljant voorbeeld van deze prachtige groep op zijn best. ⪢ Naar Gramaphone-pagina July 2021 Overige in AppleMusic 
Ouvertüren - Complete Orchestral Suites (2011) Freiburger Barockorchester Je zult het misschien niet eens zijn met de weigering van de Freiburgers om de ouvertures te overdrijven, maar je zult het ermee eens moeten zijn dat ze, door middel van overtuigende formuleringen, deze secties volkomen overtuigend uitvoeren. Overtuiging klinkt inderdaad in elk nummer van de set. Dit is muziek maken om de geest op te vrolijken... 'Je kunt je moeilijk een eminent barokensemble voorstellen dat qua temperament beter geschikt is voor de geest van Bachs vier orkestrale essays dan de Freiburgers...' Gramophone 2012 Baroque Instrumental Award 
Orchestral Suites for a Young Prince (2009) Ensemble Sonnerie o.l.v. Monica Huggett Favoriet bij Gramophone Magazine 
The Orchestral Suites (2010) Concerto Köln
|