prev 1001 Klassieke uitvoeringen next

kop

Christophe Coin & Chistophe Rousset


Marin Marais werd in 1656 in Parijs geboren als zoon van een schoenmaker en werd een van de belangrijkste musici aan het hof van Lodewijk XIV. Hij leerde compositie van Lully, de centrale musicus aan het hof, en was een gewaardeerd componist van opera - de beroemdste is Alcyone (1706) - en kerkmuziek. Maar hij wordt nu vooral herinnerd als virtuoos speler op en componist voor viola da gamba. Als leerling overtrof hij zijn docent, de gerenommeerde componist en uitvoerend musicus Sainte-Colombe, al binnen enkele maanden. Helaas leidden de opkomst van een jongere gambavirtuoos, Antoine Forqueray, en de mislukking van zijn opera Semele tot Marais' vroege terugtreding, zo'n twintig jaar voor zijn dood in 1728.

Net als zijn bijna-tijdgenoot François Couperin was Marais een voortreffelijk miniaturist en hij schreef bijna zeshonderd stukken voor de gamba, veel ervan met verleidelijke titels, zoals Le labyrinthe en Allemande 'la bizarre', en bekende danssoorten als courante, sarabande en gigue. Marais' uiterst expressieve melodische stijl wordt in toom gehouden door een sterk gevoel voor ritmiek, vaak gekruid met een pikante benadering van harmonie.

Een goede uitvoering van deze sterk gekleurde muziek vereist niet alleen gedegen kennis van de vele stilistische eisen van de Franse barok maar ook een beheersing van de retoriek, die soms op het dramatische af is. Gelukkig bezit de solist Christophe Coin die eigenschappen in overvloed, evenals het ongeëvenaarde vermogen om de complexe trimbres van Marais' zangstukken tot een goed eind te brengen. Ook zijn begeleidende team, met de favoriete gitaar van Lodewijk XIV, past uitstekend bij Marais' muziek vol toespelingen.

nr = 2013

nr1 = 2

Suite d'un gout étranger (1988) 

Een weergaloos gambaspeler uit Parijs, wiens werken bekend zijn in heel Europa.

Johann Gottfried Walther, 1732

Niet (meer) in Apple Music

Gramophone Monthly Choices

La Gracieuse: Pièces de Viole by Marin Marais (2019) 

Robert Smith en anderen

Ik werd onmiddellijk getroffen door de pure schoonheid van het viola da gambaspel van Robert Smith, samen met collega's die een subliem gevoel voor muzikale verstandhouding delen.

⪢ Naar Gramaphone-pagina Awards 2019

Marin Marais: Pièces de viole (2018) 

La Rêveuse

Dit is een werkelijk verrukkelijke opname van Franse viola da gambamuziek uit het begin van de 18e eeuw, waarin de schoonheid van de lijnen en de collegialiteit tussen de spelers voor veel prachtige momenten zorgen, die zowel delicaat als vrolijk levendig zijn.

⪢ Naar Gramaphone-pagina April 2018

Marais: Pièces de viole (2023) 

Jean-Guihen Queyras & Alexandre Tharaud

Marais op cello en moderne piano mag dan onverwacht zijn, in de handen van Jean-Guihen Queyras en Alexandre Tharaud blijkt de ervaring meeslepend mooi.

⪢ Naar Gramaphone-pagina Feb. 2023

Aanbevolen 1001 Uitvoeringen

Alcione (Suite des airs à joüer) (2014)

 

Le Concert des Nations o.l.v. Jordi Savall

Een voortreffelijke uitvoering van instrumentaal werk van Marais

Tous Les Matins Du Monde - Bande Originale Du Film (1992)

 

Christophe Coin, Fabio Biondi & Le Concert des Nations o.l.v. Jordi Savall

Bevat ook muziek van François Couperin

Overige in AppleMusic

Alcione (compleet) (2021) 

Le Concert des Nations o.l.v. Jordi Savall

Ariane et Bacchus (2023) 

Le Concert Spirituel o.l.v. Hervé Niquet & Judith Van Wanroij & Mathias Vidal

Hervé Niquet herleeft Ariane et Bacchus (1696), waarbij hij voor het eerst de exacte uitvoeringskrachten en lay-out van het Parijse Opéra-orkest in 1700 gebruikt en ons zo een historisch geïnformeerde versie geeft van deze tragédie en musique van Marin Marais. De laatste werd een gambaspeler aan de Académie Royale de Musique in 1676. Lully wijdde hem vervolgens in de vaardigheden van operacompositie in, en Ariane et Bacchus ging negen jaar na de dood van de oudere man in première. Deze productie, mogelijk gemaakt door de steun van het Centre de Musique Baroque de Versailles, werd in concert uitgevoerd in het Théâtre des Champs-Élysées en kreeg veel bijval in 2022, toen Diapason schreef dat het werk 'verdiend uit de vergetelheid was gered' en ' uitvergroot door een sobere en veelzeggende vertolking van Hervé Niquet en Le Concert Spirituel, in perfecte harmonie met een opmerkelijke cast', met grootheden als Judith van Wanroij, Véronique Gens en Mathias Vidal.

Le secret de Monsieur Marais (2020) 

Luca Pianca & Il Suonar Parlante Orchestra o.l.v. Vittorio Ghielmi

Tussen 1680 en 1728 bracht Marin Marais het pièce de viole tot het toppunt van perfectie. Als ‘niet aflatende’ leraar was hij ook de uitgever van zijn eigen muziek en bedacht hij speciale tekens om bepaalde ornamenten voor de gamba aan te duiden. Tijdens zijn onderzoek aan het Mozarteum in Salzburg bestudeerde de Italiaanse gambist Vittorio Ghielmi deze manuscriptcodes, in de hand van Marais zelf of zijn directe studenten. ‘Dit leidde me tot een nieuwe visie op Franse barokmuziek, die niet alleen van toepassing is op de viola da gamba, maar ook op vocale en orkestmuziek. Deze tekens onthullen de techniek van spelen in actie. In tegenstelling tot de statische beschrijvingen van de traktaten uit die tijd, heb je de indruk didactische 'video's' te zien.' Dit album, volledig gewijd aan de muziek van Marais, wisselt recitaten voor altviool solo af met orkestwerken, allemaal geherinterpreteerd in de licht van de nieuwe ontdekking van de 'codes' van Monsieur Marais. Naast Parijse gamba's uit die tijd bezit Vittorio Ghielmi een instrument van de beroemde gitaarbouwer Michel Colichon (een vriend van Marais' leraar Sainte-Colombe), gemaakt in Parijs in 1688. Slechts twee van de vijf overgebleven gamba's van Colichon zijn nog speelbaar.

Quatrième livre de pièces de viole (2021) 

François Joubert-Caillet & L'Achéron

Joubert-Caillets geluid is geladen met gevoel, verzwolgen door een massa basvioolresonantie en een wirwar van theorbe (die niet-uitgelijnde laatste getokkelde noot is buitengewoon imperfect). Met 134 kleine stukken om te prijzen, is mijn aanbeveling simpel: maak je dag vrij voor Marais.

Suite d'un goût étranger (2021) 

Robin Pharo & Ensemble Près de votre oreille

Op het hoogtepunt van zijn carrière als viola da gamba-speler publiceerde Marais in 1717 deze Suite d'un goût étranger (Suite met een buitenlands tintje), een ware inwijdingsreis in de meest onverwachte muziekstijlen. Hij schildert een portret van de kunst van de viola da gamba aan het Franse hof, die bijna avant-garde is in zijn stoutmoedigheid. Lodewijk XIV hoorde deze stukken in het laatste deel van zijn leven en moet absoluut verrukt zijn geweest van deze reeks 'verblindende edelstenen', wat illustreert hoezeer men kan opgaan in genot in de 30 exotische aanloophavens van deze odyssee, waarvan Robin Pharo de piloot is, aan het hoofd van een dappere bemanning die op zijn beurt weet hoe ze opgewekt, ondeugend loom en virtuoos moet zijn!