prev | 1001 Klassieke uitvoeringen | next |
Scott RossFrançois Couperin (Parijs, 1668) was naar de normen van zijn tijd geen productief componist, maar zijn nalatenschap van twee orgelmissen, drie Legons de ténèbres, instrumentale kamermuziek en, bovenal, zijn muziek voor solo klavecimbel getuigt van een scrupuleuze aandacht voor detail. Couperins Ordres - een term die hij gebruikte om groepen stukken in dezelfde toonsoort aan te geven, ergens tussen een suite en een bloemlezing - moeten worden beschouwd als een van de grootste uitdagingen voor de klavecinist. Niet alleen moet hij Couperins gedetailleerde aanwijzingen opvolgen, hij moet ook nog eens de raadsels, abstracties en metaforen in zo veel van zijn werken onder ogen zien en interpreteren. Slechts negen klavecinisten in meer dan een halve eeuw van commerciële opnamen hebben Couperins odyssee voor klavecimbel voltooid en van hen is het Scott Ross die het meest consistent tot de kern van diens ongrijpbare muzikale idioom doordringt. Ross, die in 1989 stierf, had een vlekkeloze techniek en het vermogen om Couperins subtiel gekleurde beelden te schilderen met een spel dat majestueus of broos kon zijn, al naargelang het onderwerp vereiste. Dankzij zijn gevoel voor verheven statements kan de 'Passacaille' in B klein (Ordre nr. 8) zich met soepele grandeur ontvouwen, terwijl hij in karakterstukken als 'L'arlequine' (Ordre nr. 23) met onweerstaanbare charme de hoekige gebaren in Couperins schildering van commedia dell'arte verlevendigt. In zijn nauwgezette uitvoering van de verfijnde ornamenten en zijn vertolking van grootse patronen en transparant filigreinwerk laat Ross elk van deze stukken tot leven komen. nr = 2009 nr1 = 2 |
![]() L'Intégrale de Clavecin au Chateau d'Assas (1980) Slechts negen klavecinisten in meer dan een halve eeuw van commerciële opnamen hebben Couperins odyssee voor klavecimbel voltooid en van hen is het Scott Ross 1001 Klassieke uitvoeringen Niet (meer) in Apple Music Overige in AppleMusic |