Robin Blaze, The King's Consort o.l.v. Robert King
Stabat mater was een van Vivaldi's eerste gewijde composities, geschreven voor het patronaal festival van de kerk Santa Maria della Pace in Brescia, die hij als reizend violist in 1711 voor het eerst had bezocht. Anders dan de kerkelijke muziek voor de meisjes van het weeshuis Piëta in Venetië was dit voor mannenstemmen geschreven - castrato of falsetto. Omdat de tekst liturgisch is, kan ze niet worden gewijzigd, al werd er voor de vrijdagvespers van de Goede Week een beknopte versie gebruikt. Zo kon Vivaldi slechts negen van de achttien verzen toonzetten. Daardoor heeft het meer consistentie en overvloed dan werken van bijvoorbeeld Alessandro Scarlatti, die alle achttien verzen in een snelle opeenvolging van nogal fragmentarische nummers plaatste. Verder herhaalde Vivaldi de muziek van de eerste drie delen, wat meer cohesie opleverde. Ondanks zijn relatieve onervarenheid met dit genre gebruikt Vivaldi sterke, muzikale retoriek in reactie op de details in de tekst. Sommige zijn quasi-visueel: 'pendebat' (hing) roept een gekweld dalende chromatische figuur op. De tweede beweging opent met gerekte, onverwachte harmonieën, zoals een scène in de opera, en schildert dan Maria's rouw met hartstochtelijke zuchten van staccato violen. Vergelijkbare beschrijvende patronen sieren het begin van de drie laatste verzen, 'Eja mater'. Robin Blaze geeft zijn zang een sterk maar niet overdreven gevoel van ernst. Zijn stem doet denken aan Alfred Delier - een kleine opwaartse uithaal op de noten die, discreet gebruikt, zijn toon aantrekkelijk kleurt. Robert King heeft grondig nagedacht over de frasering en articulatie en zijn strijkers zorgen voor passie en technische finesse. De cd, de vijfde van Hyperions reeks 'Complete Vivaldi Sacred Music', heeft nog vijf juweeltjes voor solostemmen. Stabat Mater (1712) Antonio Vivaldi 1001_2008.html nr = 2008 nr1 = 2 ./1001werk.php?nr=2007 ./1001werk.php?nr=2009 1001 Klassieke uitvoeringen | 1701-1760
|

Sacred Music, Vol. 5 (1999) Tempi wijzen vooruit naar Haydns Die sieben letze Worte of Shostakovich' Strijkkwartet nr. 15 Michael Talbot, begeleidend boekje  Gramophone Monthly Choices 
Vivaldi: Sacro Furore - Stabat Mater, Nisi Dominus, Concerti (2025) Carlo Vistoli & Akademie für Alte Musik Berlin o.l.v. Georg Kallweit * Record of the Month January 2025 * Countertenor Carlo Vistoli brengt expressieve ontroering in Vivaldi's Nisi Dominus en Stabat mater, geëvenaard in interpretatieve elegantie door de Akademie für Alte Musik Berlin. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Jan. 2025 Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Stabat Mater (1995) Andreas Scholl, Chiara Banchini & Ensemble 415 Dankzij Scholls zuivere, gelijkmatige stembeheersing en heldere articulatie is dit een hooggeprezen alternatief. 
Stabat Mater - Concerto in G Minor - Nisi Dominus (1976) Academy of Ancient Music o.l.v. James Bowman Grote artisticiteit van Bowman in deze opname. 
Laudate pueri Dominium, RV 600 - Stabat Mater, RV 621 - Canta in prato, RV 623 - Clarae Stellae, Scintillate, RV 625 (2006) Aradia Ensemble o.l.v. Kevin Mallon Een prachtig voorbeeld van hoe sterk een vrouwelijke alt contrasteert met de coutertenors van andere opnamen. Overige in AppleMusic 
Nisi Dominus & Stabat Mater (2008) Philippe Jaroussky & Ensemble Matheus 
Stabat Mater, Nisi Dominus, Longe mala & O qui coeli terraeque serenitas (2001) David Daniels, Europa Galante & Fabio Biondi 
Stabat Mater (2002) Sara Mingardo & Concerto Italiano
|