Taverner Consort, Choir & Players o.l.v. Andrew Parrott
Het Gloria van Antonio Vivaldi is sinds de herontdekking in 1939 bekend bij koren. Met de stuwende ritmes van het openingskoor, de lyrische charme van het duet 'Laudamus te' en de bevallige hobo en sopraan van 'Domine Deus' behoort dit tot Vivaldi's aantrekkelijkste en toegankelijkste gewijde werken. Het Gloria was geschreven voor de meisjes van het weeshuis PiÎta, maar de refreinen zijn voor vier partijen, waarvan de twee laagste soms met 'tenore' en 'basso' worden aangeduid. Dit roept de vraag op hoe ze werden uitgevoerd. Volgens sommige theoretici kunnen volwassen tienermeisjes een uitzonderlijk lage stem ontwikkelen en omdat in VenetiÎ de toonhoogte hoger was dan in de rest van Europa, zouden ze dit hebben aangekund. Een mogelijk alternatief is om de 'mannenpartijen' een octaaf hoger te zingen. Hierdoor komt de weinig melodieuze tenorpartij soms boven de sopraanpartij van het koor, maar de harmonie blijft overeind als deze wordt begeleid door instrumenten op de juiste hoogte, zoals de lagere partijen in 'Cum Sancto Spiritu' laten zien. Dat is de oplossing van Andrew Parrott. Hij beantwoordt ook de onvermijdelijke vraag waarom recensenten destijds geen melding maakten van die unieke aanpak: ze hoorden voor hen nieuwe muziek, zonder partituur, dus namen aan dat de muziek voor uitsluitend sopranen en alten was geschreven. Het resultaat is een verkwikkende lichtheid van textuur, met uitstekende begeleiding van de Taverner Players. Parrott heeft goede solisten: Emily van Evera en Nancy Argenta gaan goed samen in hun 'Laudamus te', Margaret Cables alt, begeleid door een mijmerende cello, is in 'Domine Deus, Agnus Dei' solide en expressief en een concertachtige soliste in het levendige 'Qui sedes'. Gloria RV. 589 (ca. 1700-1710) Antonio Vivaldi 1001_2002.html nr = 2002 nr1 = 2 ./1001werk.php?nr=2001 ./1001werk.php?nr=2003 1001 Klassieke uitvoeringen | 1701-1760
|

Gloria & Magnificat (1994) Van heinde en verre komen mensen naar Venetië om zich aan deze engelachtige liederen te laven. Petr Andreevic Tolstoj, 1968 Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
Masterworks of Worship Volume 2- Vivaldi: Glorias (2006) Christ Church Cathedral Choir, The Hanover Band o.l.v. Stephen Darlington Een meer conventionele koorbezetting in Dorchester Abbey 
Gloria - Nisi Dominus - 4 Cantatas Etc. (1997) Academy of Ancient Music, Carolyn Watkinson, Emma Kirkby o.l.v. Simon Preston & Christopher Hogwood Opgenomen in 1978 maar zeker niet verouderd. 
Dixit Dominus, RV 595 & Gloria, RV 588 (2004) Aradia Ensemble and Chorus o.l.v. Kevin Mallon Uitmuntend, vooral in de alles omhullende stereofonie surround sound. Overige in AppleMusic 
The Great Venetian Mass (2022) Les Arts Florissants o.l.v. Paul Agnew De interpretatieve ingrediënten die deze opname speciaal maken, zijn geworteld in Agnews lange ervaring als zanger. Hij moedigt zijn koorzangers aan om te schitteren in ‘Gratias agimus tibi’ en ‘Qui tollis’. Compleet met squeeze-box-effecten op de herhaalde ‘o’ van ‘gloriam tuam’. 
Gloria & Magnificat (2015) Le Concert Spirituel o.l.v. Hervé Niquet De vondelingenmuzikanten van de Pietà, wier frequente concerten door metalen roosters aan het zicht van het publiek werden onttrokken, trokken een elitepubliek uit heel Europa. Hervé Niquet en Le Concert Spirituel stellen zich voor hoe hun uitvoering van Vivaldi's Gloria zou hebben geklonken in de kapel van het Ospedale. Het weglaten van trompetpartijen wordt volledig gecompenseerd door de lichte mix van volledig vrouwenstemmen, zes unisono alten in de solodelen en een bedwelmende combinatie van continuo-instrumenten. Niquets experiment, opgenomen in 2015, vergroot met zijn vlotte tempo's en ritmische vitaliteit de stralende schoonheid van de muziek. 
Vivaldi: Gloria - Pergolesi: Magnificat (1966) The Choir of King's College, Cambridge & Academy of St Martin in the Fields o.l.v. David Willcocks Deze opname is veel meer dan een museumstuk uit de tijd voordat historisch geïnformeerde artiesten het barokke territorium volledig koloniseerden. Het rijke geluid van het King's College gaat goed samen met dat van de jonge koorzangers van het koor, vooral in de 'Qui tollis' en slotfuga, en vormt een aanvulling op het topspel van de Academy of St Martin in the Fields. Het beste van alles zijn Janet Baker's weergaloze uitvoering van 'Domine Deus, agnus Dei' en het beklijvende 'Et in terra pax' van het koor. 
Gloria in D Major, RV 589 - J.S. Bach: Mass in G Major, BWV 236 (2018) The Sixteen o.l.v. Harry Christophers In deze release neemt Harry Christophers een ongehaaste, heerlijk lyrische benadering van Vivaldi's partituur. De zangers en historische instrumentalisten van The Sixteen laten de muziek stromen terwijl ze overvloedige details van articulatie en kleur uitgraven.
|