prev 1001 Klassieke uitvoeringen next

kop

London Classical Players
o.l.v. Roger Norrington


Vanwege onze eerbied voor Shakespeare zou het nu ondenkbaar zijn dat Een midzomernachtsdroom sterk zou worden aangepast, met nieuwe scènes die op muziek zijn gezet. De librettist is onbekend, maar Purcell componeerde voor elk bedrijf lange, voor de plot vaak irrelevante intermezzi. Sommige verwijzen naar het Londen van die tijd; de scène van de dronken dichter spot op wrede wijze met de dichter en toneelschrijver Thomas D'Urfey, die stotterde. In het tweede bedrijf voorziet Purcell de avondscène, als Oberon de magische vloeistof op de ogen van de slapende Titania sprenkelt, van een fijngevoelig lied en prachtige, broze dansmuziek. Heel anders is het boertige gevrij van twee hooiers, Coridon, een tenor, en Mopsa, een bas met falsetstem in vrouwenkleding. De fascinatie van het Londense publiek voor het vreemde en exotische wordt weerspiegeld in het decor van een Chinese paradijstuin in het vijfde bedrijf, met liederen door een Chinese man en vrouw, en een dans van zes apen. Maar het hoogtepunt van de hele semi-opera is'The Plaint', hier gezongen door Lorraine Hunt, met een reagerende hobo boven een spookachtige basso ostinato; dit kan wedijveren met Purcells allerberoemdste klaagzang, aan het eind van Dido en Aeneas.

Purcell begon in december 1691 aan de muziek, maar de première in 1692 werd tweemaal uitgesteld voor de productie van de decors en kostuums en voor repetities. De bezetting in deze opname is groot, en terecht, want dit was oorspronkelijk een weelderige productie. Roger Norringtons soloteam van Hunt, Susan Bickley, Mark Padmore en David Wilson-Johnson kan nauwelijks beter en de opname behoudt zo veel van de levendige sfeer van het origineel als mogelijk is zonder de beelden en gesproken tekst.

nr = 59

nr1 = 0

The Fairy Queen (1999) 

De sublieme Shakespeare bekoorde de massa niet, zonder de charme van Purcells Sirene-lied.

Uit de lofspraak voor Purceii na zijn dood in 1695

Niet (meer) in Apple Music

Gramophone Monthly Choices

Purcell: The Fairy Queen, 1692 (2020) 

Gabrieli Consort and Players o.l.v. Paul McCreesh

Paul McCreesh biedt vaak spannend uitgevoerde projecten aan, en stelt hier niet teleur: elegant gespeeld, karaktervol gezongen, Purcells Shakespeare-geïnspireerde muziek is een genot.

⪢ Naar Gramaphone-pagina June 2020

Aanbevolen 1001 Uitvoeringen

The Fairy Queen (1994)

 

The Scholars Baroque Ensemble

Kleine bezetting maar niet minder levendig, voor een zacht prijsje

The Tempest or The Enchanted Island (2000)

 

Aradia Ensemble o.l.v. Kevin Mallon

Stuk van Shakespeare bewerkt en uitgebreid met muziek

Ayres for the Theatre (1987)

 

The Parley of instruments o.l.v. Peter Holman

Instrumentele suites uit toneelstukken en met muziek van Purcell, uitgevoerd op authentieke instrumenten

Overige in AppleMusic

The Fairy Queen (1995) 

Concentus Musicus Wien o.l.v. Nikolaus Harnoncourt

The Fairy Queen (2002) 

The Sixteen o.l.v. Harry Christophers

The Fairy Queen, Z. 629 (1995) 

Amsterdam Baroque Orchestra o.l.v. Ton Koopman