Les Arts Florissants o.l.v. William Christie
De in 1643 in Parijs geboren Charpentier was een van de grootste componisten van de vroege Franse barok. Ondanks zijn uitmuntendheid, die destijds alom werd erkend, heeft hij onder Lodewijk XIV nooit een aanstelling aan het hof gehad en werd hij het grootste deel van zijn carrière overschaduwd door de hofcomponist Jean-Baptiste Lully. Tijdens Lully's leven mocht Charpentier geen opera's componeren, en hij scherpte zijn dramatische vaardigheden aan met miniatuur muziekdrama's voor het huis van edelvrouwe Madame de Guise. Na Lully's dood wierp zijn ervaring vruchten af met de opmerkelijke TragédielyriqueMedée. Charpentier produceerde een grote hoeveelheid kerkmuziek toen hij voor enkele jezuïtische stichtingen werkte en later in zijn leven werd hij muziekmeester in de Sainte-Chapelle. Het Te deum in D groot (H146) met zijn aanstekelijke prelude is zijn bekendste werk. De zwier en verbeelding van de koorpartituur, inclusief een bijna handeliaans slotkoor, plaatsen het ver buiten de reikwijdte van vergelijkbaar werk van Lully. De grotendeels celebrerende koorzangen worden afgewisseld met aangrijpende en meeslepende solo's, met name het overpeinzende 'Te ergo quaesumus' voor sopraan en het bezielende 'Judem crederis' voor bas. Van de vele beschikbare opnamen is er niet een geheel bevredigend, maar de beste - om vele redenen - is die van William Christie en Les Arts Florissants. Over het geheel genomen heeft deze vertolking veel elan en vitaliteit, nog versterkt door het superbe instrumentale ensemble en de overtuigde, idiomatische solozang. Christies besluit om de prelude in te leiden met een paukenmars door Phillidor versterkt het bijzondere karakter van de opname aanzienlijk. Te Deum (ca. 1690) Marc-Antoine Charpentier 1001_0058.html nr = 58 nr1 = 0 ./1001werk.php?nr=0057 ./1001werk.php?nr=0059 1001 Klassieke uitvoeringen | Vóór 1700
|

Te Deum, H. 146, Litanies de la Vierge & Missa "Assumpta est Maria" (1989) Ondanks zijn uitmuntendheid werd hij het grootste deel van zijn carrière overschaduwd door Lodewijk XIV's hofcomponist Lully 1001 Klassieke uitvoeringen Overige in AppleMusic 
Te Deum (2008) Maîtrise de Bretagne o.l.v. Martin Gester Martin Gester levert uitstekende uitvoeringen waarin de expressie in de muziek van Charpentier ten volle tot zijn recht komt. Zijn team van solisten is top. 
Charpentier & Lully: Te Deum (Live Recording at La Chapelle Royale du Château de Versailles) (2014) Le Poème Harmonique o.l.v. Vincent Dumestre De uitvoeringen zijn uniform uitstekend en de historisch geïnformeerde benadering van de werken klinkt precies goed. 
Messe De Minuit Pour Noel, Te Deum (2003) Aradia Ensemble o.l.v. Kevin Mallon Dit is niet helemaal een ideale versie van deze werken. Maar de uitvoeringen hebben voldoende in zich om de luisteraar te belonen. Kevin Mallon en zijn groep slagen erin om ons een verfrissende kijk te geven op wat nogal afgezaagde muziek zou kunnen worden. 
Te Deum, Mass & Canticum Zachariae (1997) Le Concert d'Astrée o.l.v. Hervé Niquet Hervé Niquet en Le Concert Spirituel brachten hun eerste Charpentier-cd's uit op Naxos. Deze werden zeer goed ontvangen, vooral omdat Niquet een voorliefde toonde voor het ontginnen van enkele van de minder bekende werken van Charpentier, zoals het Te Deum, H147. 
Leçons de ténèbres, Litanies & Magnificat (2018) Arcangelo o.l.v. Jonathan Cohen
|