Les Arts Florissants o.l.v. William Christie
De overheersende reputatie van Lully in de eerste helft van de Franse barok en die van Rameau in de tweede, overschaduwde die van veel anderen. In de afgelopen twintig jaar heeft Charpentier dankzij een reeks fraaie opnamen naam gemaakt en eindelijk is zijn bijna-tijdgenoot Lalande ook meer geworden dan een naam. Lalande, een eersteklas klavierspeler die les gaf aan prinsessen, domineerde de Franse kerkelijke muziek aan het begin van de 18e eeuw. Hij componeerde voor instrumenten en het theater, maar is het bekendst vanwege zijn zeventien grote motetten. Deze grootschalige werken voor solo en koor met orkestbegeleiding componeerde hij voor de Koninklijke Kapel en Lodewijk XIV, die in zijn latere jaren een duidelijke voorkeur voor Lalandes muziek had en nadrukkelijk beval de partituren ervan aan het hof te bewaren. De drie representatieve werken van deze opname geven een fraai overzicht van Lalandes genie. Het laatste, Confitebor tibi Domine (1699), vertoont een rijkdom in benadering van de harmonie die dicht bij die van Charpentier komt. De twee eerdere werken zijn Super flumina (1687) en de compositie uit 1684 van het Te Deum. Dit laatste is een beeld van het hof van Lodewijk in gebed: dit afwisselend lyrische en grootse werk klinkt bijna als een stortvloed. Les Arts Florissants, met het fijne gevoel voor versiering van de musici, geeft in deze opname alle uitvoeringen een schitterend gevoel van ensemble. De stemmen hebben een gepolijste klank die vooral goed past bij het Te Deum. Zoals steeds weet dirigent William Christie de muziek een swingend ritme te geven zonder deze triviaal te maken. Grand Motets (1680-1700) Michel-Richard de Lalande 1001_0051.html nr = 51 nr1 = 0 ./1001werk.php?nr=0050 ./1001werk.php?nr=0052 1001 Klassieke uitvoeringen | Vóór 1700
|

Grands Motets (1991) Lalande, een eersteklas klavierspeler die les gaf aan prinsessen, domineerde de Franse kerkelijke muziek aan het begin van de 18e eeuw. 1001 Klassieke uitvoeringen Gramophone Monthly Choices 
Lalande: Grands Motets (Live) (2019) Collegium Marianum o.l.v. Olivier Schneebeli Het zijn inderdaad grote motetten – de uitvoering onder leiding van dirigent Olivier Schneebeli, de akoestiek en de context (opgenomen in Versailles zelf) verlenen deze muziek een aantrekkelijke grandeur die zeer toepasselijk aanvoelt. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Jan. 2019 Overige in AppleMusic 
Petits Motets (1992) Les Arts Florissants o.l.v. William Christie 
Leçons de Ténèbres (2015) Sophie Karthäuser, Ensemble Correspondances & Sébastien Daucé
|