prev 1001 Klassieke uitvoeringen next

kop

Choir of New College, Oxford
& The King's Consort o.l.v. Robert King


De Restauratie van de Engelse monarchie in 1660 volgde na twee decennia zonder kerkmuziek, maar de wederopleving van de muziek was niet naar de smaak van Karei II. deze 'levendige en vrolijke Prins... was de sombere en plechtige aard al spoedig beu, En beval de componisten van zijn Chappëll symfonieën en c. met instrumenten aan hun anthems toe te voegen.' Purcell ervoer die moderne traditie toen hij zich bij het koor van de Chapel Royal voegde, waarschijnlijk rond 1667. In 1679 werd hij aangesteld als organist van Westminster Abbey en in 1682 werd hij ook organist van de Chapel Royal.

Hij had het vasteland nooit bezocht, maar beheerste wel de Franse muziek en de moderne, Italiaanse declamatiestijl, al heeft zijn muziek een sterk Engels 'accent' - verrassende dissonanten, onverwachte harmonische sequensen en puntige ritmes.

Elke cd van de schitterende Hyperion-reeks van elf biedt nieuwe verrukkingen, maar deze bevat de eerste opnamen van vijf grote werken, anthems - afwisselingen van solisten en vocaalensembles op gewijde teksten - en stichtelijke liederen, vaak met een boetvaardig karakter. 'Why Do the Heathen' begint als symfonie voor strijkers, bedoeld voor het 24-koppige strijkorkest van de koning. De weemoedige harmonie leidt tot een dans in driekwartsmaat om de voeten van de koning te laten bewegen, voor een reeks verzen voor diverse combinaties van drie stemmen. Een opvallend •contrast is het stichtelijke 'Plung'd in the Confines of Despair', een bijna genotzuchtig droevige tekst met een wanhopige chromatische continuotekst onder solostemmen die om beurten invallen. Dit is bijzondere muziek van immense variatie en tegelijk onmiskenbaar en glorieus van de hand van Engelands grootste componist.

nr = 49

nr1 = 0

The Complete Anthems and Services (CD 6) (1993) 

Zonder twijfel het grootste genie dat we ooit hebben gehad.

Thomas Tudway, vriend en tijdgenoot van Henry Purcell.

Aanbevolen 1001 Uitvoeringen

Full Anthems & Organ Music (1995)

 

Laurence Cummings & Oxford Camerata o.l.v. Jeremy Summerly

De begrafenismuziek voor koningin Mary is bijzonder indringend

Odes for St Cecilia's Day & Music for Queen Mary (1989)

 

Taverner Consort, Choir & Players o.l.v. Andrew Parrott

Een ideale selectie als inleiding op Purcells werk

Evening Prayer - Purcell Anthems and Sacred Songs (2003)

 

Capriccio Stravagante & Chanticleer

Bevat de beroemde 'Bell Anthem'

Overige in AppleMusic

Purcell, Morley & Tomkins: English Royal Funeral Music (2013) 

Vox Luminis o.l.v. Lionel Meunier

Meunier en zijn muzikanten reizen ver buiten de grenzen van een studio-opname om een sterke impressie te smeden van het ritueel rond een koninklijke begrafenis

The Complete Anthems and Services (CD 7) (1994) 

The King's Consort o.l.v. Robert King

Het beste van alles is de herziene versie van Purcells eerste versie van Thou knowest, gezongen met grote tederheid en opgeluisterd door voortreffelijk opgenomen geluid.

Music for Queen Mary - A Celebration of the Life and Death of Queen Mary (1995) 

Westminster Abbey Choir & New London Consort o.l.v. Martin Neary

Voor gevoel voor plaats, geschiedenis en grootsheid gaat er niets boven de opname van Neary.

Love's Goddess Sure Was Blind - Funeral Music for Queen Mary - Latin Motets (2004) 

The Sixteen o.l.v. Harry Christophers

Het album heeft een warm en gladgerand opgenomen geluid, waarin elk woord zuiver wordt geregistreerd, elk stemgedeelte telt.