The Sixteen o.l.v. Harry Christophers
Heinrich Schütz (1585) was de grondlegger van de Duitse muziektraditie die haar hoogtepunt beleefde met Bach, die precies honderd jaar later werd geboren. In 1609 ging hij naar Venetië om te studeren bij Giovanni Gabrieli, wiens nieuwe Italiaanse stijl herkenbaar is in de Musikalische Exequien (Duits Requiem). De 17e-eeuwse begrafenismis is allesbehalve zwaar. Prins Heinrich van Russ koos zijn eigen tekst, een uitnodiging voor zijn vriend Schütz om zich uit te leven in weidse en kleurrijke muziek. Eenstemmig gezang introduceert complexe motetstructuren en solostemmen in moderne, Italiaanse 'concerto-stijl' met continuo en dubbel koor. De lutherse bijdragen zijn koralen, complexe muziek die nog niet tot eenvoudige, door de gemeente te zingen melodieën was uitgekristalliseerd. Schütz beschreef het openingsstuk als een 'Concert in de vorm van een Duitse begrafenismis^ een combinatie van solo's a la Gabrieli en Duitse hymneteksten. In dit deel houdt Christophers een constante puls en zorgt zo voor een fraai idee van richting en doel, ondanks de constant wisselende fragmenten van tekst en textuur. Het tweede deel is een motet op grote schaal, ook weer een Italiaans concept, met twee vierstemmige koren die ruimtelijk van elkaar gescheiden zijn - een prachtig geluid als de stemmen op elkaar reageren en dan samengaan in een rijke, omhullende stereofonie. Evenzo gescheiden koren zingen het laatste stuk, het ene met de tekst van 'Nunc dimittis' en het andere, van uitsluitend sopranen en bassen, vertegenwoordigt de engelen die de overledene in de hemel verwelkomen. Christophers' weinige stemmen en kleurrijke instrumenten - strijkers, pistons, schuiftrombones en continuo - scheppen een schitterend transparant geluid, fraai opgenomen in de galmende akoestiek van een Londense kerk. Musikalische Exequien (1636) Heinrich Schütz 1001_0039.html nr = 39 nr1 = 0 ./1001werk.php?nr=0038 ./1001werk.php?nr=0040 1001 Klassieke uitvoeringen | Vóór 1700
|

Musikalische Exequien (2006) Ten slotte, geachte lezers, mocht mijn werk u bevallen, gebruikt u het dan om God de Allerhoogste te eren... Heinrich Schütz, voorwoord bij de Psalms of David Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
German Requiem (2004) Alsfelder Vokalensemble o.l.v. Wolfgang Helbich De enorme weergalm van een Duitse kathedraal slim getemd in een opmerkelijke opname. 
Musikalische Exequien (1987) La Chapelle Royale & Philippe Herreweghe Deze opname heeft een bonus van zes fraaie motetten. 
Symphoniae Sacrae III (2005) Cantus Cölln o.l.v. Konrad Junghänel De laatste composities van Schütz Overige in AppleMusic 
Die sieben Worte, SWV 478 & Lukas-Passion, SWV 480 (2022) Leonhardt-Consort & Monteverd-Chor Hamburg o.l.v. Gustav Leonhardt 
Matthäus-Passion (2012) Dietrich Fischer-Dieskau 
Musikalische Exequien und andere Trauergesänge (Complete Recording Vol. 3) (2011) Dresdner Kammerchor o.l.v. Hans-Christoph Rademann Platenmaatschappij Carus heeft vele volumes met werk van Heinrich Schütz 
Musicalische Exequien (2011) Vox Luminis o.l.v. Lionel Meunier Gramophone's Recording of the Year in 2012
|