The Sixteen o.l.v. Harry Christophers
Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525/26-1594) werd vermoedelijk geboren in Palestrina, een dorpje op zo'n 40 kilometer van Rome en hij bracht het grootste deel van zijn leven in de pauselijke hoofdstad door. Hij was verbonden aan diverse gezaghebbende en gevierde kerken in die stad: de Cappella Giulia van de Sint Pieter (waar hij zijn carriËre in 1551 begon als koormeester en na 1571 zijn laatste jaren doorbracht), de Sixtijnse Kapel, Sint Jan van Lateranen en de basilica van Santa Maria Maggiore (waar hij als jongenssopraan was opgeleid en in 1561 als maestro terugkeerde). De Missa Papae Marcelli was opgenomen in het tweede misboek van de componist uit 1567. Het verhaal dat dit werk het Concilie van Trent (gehouden tussen 1545 en 1563) had overgehaald om in kerkdiensten plaats in te ruimen voor polyfone muziek is vergezocht. Maar zijn goeddeels homofone zij het gevarieerde textuur leverde een begrijpelijke tekst op, waarop de kerkelijke autoriteiten hadden gehoopt. Dit werk is ook een bewijs van zijn grote beheersing van het contrapunt. De ordelijke dissonantie en de prachtig geproportioneerde golven in de melodielijnen waren een voorbeeld voor generaties van componisten die zich in de stile antico (oude stijl) van het contrapunt wilden bekwamen. Harry Christophers' aanpak van dit werk is meesterlijk: bijzonder lichte en flexibele frasering en een vloeiende en aangename snelheid - precies wat Palestrina voor ogen moet hebben gestaan. En de stemmen van The Sixteen gaan zo vloeiend in elkaar over dat ze als één zingen. Missa Papae Marcelli (1567) Giovanni Pierluigi da Palestri 1001_0016.html nr = 16 nr1 = 0 ./1001werk.php?nr=0015 ./1001werk.php?nr=0017 1001 Klassieke uitvoeringen | Vóór 1700
|

Allegri - Miserere & Palestrina - Missa Papae Marcelli (2003) Als je denkt dat je niet echt van klassieke muziek houdt maar je wilt iets subliems ervaren luister dan deze geweldige opname. Allan M. Lees, Amazon.com Overige in AppleMusic 
Palestrina: Missa Papae Marcelli (2016) Sistine Chapel Choir o.l.v. Massimo Palombella Een plek waar een enkele stem al een kakofonie teweeg kan brengen is geen ideale locatie om een koor op plaat te zetten. Maar als dat lukt, zoals in het geval van ‘Palestrina’, dan klinkt de samenzang ongeëvenaard wonderlijk. Het repertoire dat het koor van de Sixtijnse Kapel in Rome hier opvoert mag er ook zijn: werken van onder meer Lassus en Victoria die verbonden zijn met de Kapel, maar ook een selectie gregoriaanse zang. Ook Allegri’s beroemdste werk ‘Miserere’ ontbreekt niet. ‘Silenzio!’ En luister. 
Allegri: Miserere; Palestrina: Missa Papae Marcelli; Mundy: Vox Patris caelestis (1980) The Tallis Scholars o.l.v. Peter Phillips Gekozen door BBC Music Magazine als een van de 50 beste opnames aller tijden en algemeen beschouwd als de beste opname van Allegri's Miserere. niet-begeleide heilige muziek. 
Palestrina: Missa Papae Marcelli & Allegri: Miserere (1986) Westminster Abbey Choir o.l.v. Simon Preston Op deze cd is alles perfect, de artiesten, de regie, de geluidsopname. Een must. Als je een fan bent van heilige muziek, is hier een essentiële cd in je cd-bibliotheek. Er is ook een zeer interessante en boeiende spirituele en mystieke kant. Door naar deze muziek te luisteren raken we de hemel. 
Allegri: Miserere - Palestrina: Missa Papae Marcelli (2007) The Tallis Scholars o.l.v. Peter Phillips De belangrijkste innovatie van deze nieuwe opname is de opname van twee verschillende lezingen van het Allegri: de ene vrij rechtoe en de andere met verfraaiingen van de beroemde toplijn die in de loop van vele jaren is ontwikkeld door sopraan Deborah Roberts. Dit is de belangrijkste reden om de schijf aan te bevelen, ook al komen de ornamenten bij de openingsverzen wat traag van de grond. Tegen het einde is de opwinding onmiskenbaar. 
Missa Papae Marcelli (1992) Oxford Camerata o.l.v. Jeremy Summerly 
Missa Papae Marcelli (2010) Odhecaton o.l.v. Paolo Da Col De ideale opname, gemaakt in de historische parochiekerk van S. Rocco in Miasino, zorgt ervoor dat we dit prachtige koor voor altijd op zijn best zullen horen. Zo zou een mannenkoor dat renaissancemuziek zingt, moeten klinken. Als je van koorzang houdt – en van Palestrina – mis je echt iets als je dit niet hoort. 
Lamentations for Easter II (2019) Cinquecento
|