prev 1001 Klassieke uitvoeringen next

kop

Hilliard Ensemble


Vroege meesterwerken van Tallis, zoals de antifoon en mis gebaseerd op Salve intemerata virgo, tonen verwantschap met de sterke, vloeiende lijnen van de Italiaanse school. In de volgende eeuw zou de Engelse muziek de wereld voorgaan in het perfectioneren van vormen die elders al hadden gebloeid. Pas na 1945 bracht Engeland weer componisten van vergelijkbare statuur en originaliteit voort. Niets van Victoria of Lobo kan zich meten met de openingsfrasen van 'In ieiunio et fletu' qua harmonische verrassingen of de heldere en meedogenloze uitbreiding van hun implicaties in een grootschalig motetschema, vol antifonale beurtzangeffecten.

In een postreformatorische cultuur van beschuldigingen en opportunisme bleef Tallis trouw aan het rooms-katholicismeen bleefhij schrijven voor- en waardering krijgen van - vier opeenvolgende vorsten van zeer uiteenlopende religieuze stempel. Het delicate politieke balanceerwerk is terug te vinden in zijn muziek, van de open progressies van 'If ye Love me' tot de verfijnde contrapunten van 'Loquebantur variis linguis'.

Toch ging Tallis' hart vooral uit naar het Latijnse, katholieke werk - en nergens is dit duidelijker dan in de Lamentations of Jeremiah. In een tweedelig schema dat ongewoon breed van opzet is, anticipeert hij op de harmonische noviteiten in 'In ieiunio' en bewaart hij zijn vermaarde beheersing van de chromatiek voor de lange meiismen op de Hebreeuwse letters die elkdeel aankondigen.

Koren hebben geen goede reden ze niet te zingen, maar de Lamentations gaan over een tijd van biecht en toewijding op kamerniveau, net als de missen van Byrd, en met één stem per partij komen de horizontale en verticale verrukkingen het meest tot hun recht. De leden van het Hilliard Ensemble zingen Tallis' bouwwerk met verbluffende precisie.

nr = 14

nr1 = 0

The Lamentations of Jeremiah (1986) 

Het Hilliard Ensemble heeft de Lamentations van Thomas Tallis in zijn bloed...

David Allows, Gramophone

Aanbevolen 1001 Uitvoeringen

Lamentations of Jeremiah (2009)

 

Chapelle du Roi o.l.v. Alistair Dixon

Vroeg werk van Tallis, met middeleeuwse soberheid en breedte

Niet (meer) in Apple Music

The Tallis Scholars Sing Thomas Tallis: Spem in alium (2004)

 

The Tallis Scholars o.l.v. Peter Phillips

Een betrouwbare en brede verzameling.

Overige in AppleMusic

Spem in Alium, Lamentations, & more (2010) 

Pro Cantione Antiqua o.l.v. Mark Brown

Met één stem voor elke vocale partij vinden de vijf zangers een vrijwel perfecte balans tussen individuele expressiviteit en de behoefte om samen te smelten als een coherent geheel.

Byrd: Lamentations, Four Part Mass - Tallis: Lamentations I & II, Audivi Vocem de Caelo (2002) 

Clerks of the Choir of New College o.l.v. Edward Higginbottom

In zijn 38 jaar als dirigent van New College Choir, Oxford, heeft Edward Higginbottom vele uitstekende opnames gemaakt en dit, uit 1995, is een van de beste. Met twee stemmen per partij produceert het koor een uitzonderlijk zoete klank, bijgestaan door de gloeiende akoestiek van de Abbaye de Valloires in Frankrijk.

Lamentations, Motets & String Music (1995) 

Theatre of Voices o.l.v. Paul Hillier

Opgenomen in Californië met een gemengd koor van 16 zangers, laat het zien dat vrouwenstemmen perfect passen in het meesterwerk van Tallis, hoewel hij niet had verwacht ze te horen. Dirigent Paul Hillier dirigeert een interpretatie waar tederheid en compassie de sleutelwoorden zijn.

Spem in alium - the Lamentations of Jeremiah (1990) 

Choir of King’s College, Cambridge o.l.v. Sir Stephen Cleobury