prev 1001 Klassieke uitvoeringen next

kop

Henry's Eight o.l.v. Jonathan Brown


Pas sinds twee decennia krijgt Gombert de aandacht die hij verdient.Toch heeft hij geen stil leven geleid. We weten genoeg om te kunnen afleiden dat hij een 'lastig priester' was - of op z'n minst een geestelijke die, nadat hij zich aan een koorknaap had vergrepen, naar zee was verbannen. Er is veel muziek bewaard gebleven, waaronder tien missen en 160 motetten.

Een blik op de textuur van de muziek kan de reden onthullen: die is vreselijk lastig te volgen als zanger of luisteraar. Golven van contrapunten tuimelen over elkaar heen als rollers, monumentaal, niet te stuiten. Er is geen kans om op adem te komen - het doet bijna denken aan de snaarschriften van Xenakis, die er genoeg van had dat spelers 'gaten' tussen de noten lieten vallen.

Specifieke woordkleuring maakt plaats voor langetermijnambities om de stemming te vangen var} vaak duistere teksten - profetieën van doem zijn grootser dan vieringen bij Gombert (met uitzondering van zijn Maria-hymnen, zoals het Magnificat en Salve Regina). Zelfs zijn toonzetting van het vreugdevolle Haec Dies eindigt in mineur, heel anders van sfeer dan Byrds koraal van dezelfde tekst. De querstanden (dwarsstanden) die in de Engelse muziek op cadenspunten voorkomen voor dramatisch effect, vermenigvuldigt Gombert tot bergen van verlengde dissonantie: in delen van het achtstemmige Credo is er nauwelijks een maat zonder enige chromatische tussenplaatsing die de tonale kern en de luisteraar uit evenwicht brengt. Helderheid moet daarom het doel van de uitvoerende zijn, en die is het gemakkelijkst te verkrijgen door één stem per partij, als de stemmen tenminste zo betrouwbaarzijnalsdievan Henry's Eight.

nr = 11

nr1 = 0

Credo & Other Sacred Music (1996) 

Dit is vocale kamermuziek van het hoogste niveau: veilig gestemd, gevarieerd in sonoriteit en elegant in frasering

Early Music

Overige in AppleMusic

Missa Tempore paschali & Other Sacred Music (1997) 

Henry's Eight o.l.v. Jonathan Brown

Dit tweede deel van Gombert uit Henry's Eight is reden voor een feestje. Gombert heeft waardige kampioenen gevonden. Zeker een absolute klassieker uit de jaren rond 1530, vol details die het oor strelen. Henry's Eight presenteert het met een prachtige balans en tact.

Magnificat I, Salve Regina, Credo, Tolerunt Dominum (2006) 

Oxford Camerata o.l.v. Jeremy Summerly

Overal is de zang van de Oxford Camerata eersteklas, met zorgvuldige aandacht voor de voortdurend veranderende balansen en voor de helderheid van de binnenste lijnen. De sopranen zijn bijzonder mooi en de Salve regina van de vrouw is een onverwachte traktatie. Sterk aangeraden.

Magnificats 1, 2, 3 & 4 (2001) 

The Tallis Scholars o.l.v. Peter Phillips

Dit is het eerste van twee albums gewijd aan Nicolas Gomberts 'zwanenzang' en zijn meest substantiële meesterwerk, de set van acht Magnificats, één op elk van de acht tonen.

Magnificats 5, 6, 7 & 8 (2002) 

The Tallis Scholars o.l.v. Peter Phillips

Dit is het tweede van twee albums gewijd aan Nicolas Gomberts 'zwanenzang' en zijn meest substantiële meesterwerk, de set van acht Magnificats, één op elk van de acht tonen.

A la incoronation (2014) 

Ensemble Pian & Forte

Muziek voor bij de kroning van Keizer Karel V in Bologna, 1530