The Tallis Scholars o.l.v. Peter Phillips
John Brownes Stabat mater is een juweeltje van polyfone muziek van Tudor Engeland. We weten echter weinig van de componist: Hij lijkt verbonden te zijn geweest aan de universiteit van Oxford en een bewaard gebleven document noemt ene John Brown als een van de kapelaans in dienst van John de Vere, graaf van Oxford. Duidelijk is dat Brownes talent werd herkend door zijn tijdgenoten, onder wie leden van het koninklijk huis - zijn Stabat juxta Christi crucem werd gebruikt om te vieren dat prins Arthur, die als Prins van Wales zijn onafhankelijke leven zou beginnen, de meerderjarige leeftijd had bereikt. Van Browne zijn slechts dertien werken in complete vorm bewaard gebleven. Tien daarvan (waaronder Stabat mater) zijn gevonden in het Eton ChoirBook, de belangrijkste bron in manuscriptvorm van kerkmuziek uit de Tudor-periode. Stabat mater is een compositie van Latijnse tekst die het leed van Maria beschrijft als ze bij de gekruisigde Jezus staat. Browne schildert Maria's situatie op een beheerste en introspectieve wijze, maar frasen eindigen vaak met een verrassend harmonieuze draai, die waarschijnlijk het licht en het donker van dat veranderlijke, verlossende moment weerspiegelt. Het hele muzikale schema slaagt erin momenten te schilderen van het drama, dat culmineert in de scËne waarin het volk 'crucifige' (kruisig hem) roept. Al die aspecten komen in deze opname levendig aan bod. De aanpak van de Tallis Scholars is kleurrijk zonder sentimenteel te worden en dankzij de welgekozen snelheid van de uitvoering zien we niet alleen een glimp van het drama maar kunnen er ook over nadenken. Stabat Mater (gekopieerd ca. 1490-1502) John Browne 1001_0008.html nr = 8 nr1 = 0 ./1001werk.php?nr=0007 ./1001werk.php?nr=0009 1001 Klassieke uitvoeringen | Vóór 1700
|

Music from the Eton Choirbook (2005) Deze opname bevat de subtiele, bijna mystieke muziek van John Browne en won in 2005 de Gramophone Early Music Award. Gramophone Overige in AppleMusic 
Stabat Mater: Music from the Eton Choirbook (1982) The Sixteen o.l.v. Harry Christophers Harry Christophers kiest voor een gespannen, assertieve koorklank die soms aan ruwheid grenst, zeker in de stukken alleen voor mannenstemmen. Abrupte verschuivingen in dynamiek zijn vrijwel de enige interpretatieve vormgeving die hij toegeeft, en zelfs deze kunnen gekunsteld lijken. Toegegeven, het beleid om de muziek grotendeels voor zichzelf te laten spreken heeft enige rechtvaardiging. 
The Tallis Scholars sing Tudor Church Music, Vol. 1 (2008) The Tallis Scholars o.l.v. Peter Phillips Deze collectie zou een geducht wapen zijn in het arsenaal van elke evangelist van de oude muziek. Veel van de grootste heilige werken van de Engelse Renaissance zijn hier opgenomen, en de bedoeling bij het maken van deze compilatie was zeker dat dit de gouden standaarduitvoering zou worden.
|