Huelgas Ensemble o.l.v. Paul van Nevel
Guillaume Dufay (1397-1474) begon zijn carrière in 1409 als korist in de kathedraal van Cambrai en tegen 1420 was hij in dienst van de Maeindsta's in Rimini, ItaliÎ. Dan lijkt hij tijdelijk terug te keren naar Frankrijk, want hij neemt afscheid van dat land in zijn lied Adieu ces bon vins de Lannoys' uit 1426. Hij werkte in Bologna, maar vanwege politieke strubbelingen vluchtte de componist in 1428 naar Rome, waar hij tot 1433 bleef. In de jaren '30 had hij twee werkgevers: paus Eugenius IV en hertog Amadeus van Savoy.Toen Amadeus paus Felix V werd, werd Dufay zich bewust van het gevaar voor zijn beneficiÎn uit Bourgondische steden en hij verliet Savoy. In 1439 woonde hij weer in Cambrai, maar na het aftreden van Felix V herstelde het Bourgondische hof de contacten met het hof van Savoy en trok hij weer naar Savoy, waar hij tot 1458 zou blijven. Daarna keerde hij terug naar Cambrai en bleef daar de rest van zijn leven wonen. Dufay liet 24 motetten na, geschreven tussen 1420 en (vermoedelijk) 1447. Dertien ervan zijn 'isoritmisch'- dat wil zeggen in een ritmisch patroon dat niet lang genoeg is voor de melodie en twee of drie keer wordt herhaald. De opname van Paul Van Nevel bevat al die dertien motetten. Zijn interpretatie is gestoeld op grondig musicologisch werk - hij nam de moeite zijn eigen editie te verzorgen op grond van alle bestaande bronnen. Zijn gebruik van authentieke instrumenten die met de zangpartijen mee spelen, is de moeite waard, het roept de feestelijke en pompeuze gebeurtenissen op waarvoor de werken werden geschapen. Motetten (1420-ca.1447) Guillaume Dufay 1001_0005.html nr = 5 nr1 = 0 ./1001werk.php?nr=0004 ./1001werk.php?nr=0006 1001 Klassieke uitvoeringen | Vóór 1700
|

O Gemma, Lux (2000) Het gebruik van authentieke instrumenten die met de zangpartijen mee spelen roept de feestelijke en pompeuze gebeurtenissen op waarvoor de werken werden geschapen. 1001 Klassieke uitvoeringen Gramophone Monthly Choices 
Dufay: Lament for Constantinople & Other Songs (2019) The Orlando Consort Bij The Orlando Consort bent u in deskundige handen: als dat als een cliché klinkt, is dat niet minder waar, en dat diepgaande begrip van Dufays muziek leidt tot iets heel moois. ⪢ Naar Gramaphone-pagina May 2019 Overige in AppleMusic 
Music for St James the Greater (1998) The Binchois Consort o.l.v. Andrew Kirkman  
Music for St Anthony of Padua (1996) The Binchois Consort o.l.v. Andrew Kirkman "Ik kan me niemand voorstellen die deze muziek beter vertolkt."; "Een gelukkig huwelijk tussen geleerdheid en eersteklas muzikaliteit"  
The Dufay spectacle (2018) Gothic Voices o.l.v. Andrew Lawrence-King Deze prachtig geïllustreerde schijf vertegenwoordigt een nieuwe fase in de ontwikkeling van Gothic Voices. Het is moeilijk om de invloed van Andrew Lawrence King niet te zien, gezien de andere opnames waar hij bij betrokken was, hoewel de noten van de zanger Julian Podger zijn. 
Missa (1987) Hilliard Ensemble Het volledig mannelijke Hilliard Ensemble heeft een eigen kleur en een uitbundige intensiteit die bijna romantisch klinkt. 
Ballades, Rondeaux & Lamentation (Triste plaisir et douleureuse joye) (1987) Ensemble Gilles Binchois o.l.v. Dominique Vellard Vrees niet voor de uitvoeringen. Die zijn onberispelijk. 
Missa Se la face ay pale (2003) Diabolus in Musica Alpha's geluid is prachtig - rijk gedetailleerd maar niet ten koste van een natuurlijk illusionistische akoestische setting. 
Motets (2014) Blue Heron De kwaliteiten van Blue Heron omvatten transparantie van toon zonder de perceptie van te veel intellectueel opgelegde beperkingen. Met andere woorden, hun optredens zijn zeer plezierig. 
Adieu m'amour. Chansons et motets (1974) Studio der frühen Musik o.l.v. Thomas Binkley Eén van de vroegere opnames van deze werken.
|