Early Music Consort of London o.l.v. David Munrow
Guillaume de Machaut (ca. 1300-1377) staat tussen twee tradities in: hij was de laatste grote componist van enkelvoudige, vrije melodieën in de traditie van de trouvères (troubadours) en een van de eerste die in de nieuwe, polyfone en ritmische stijl van de zogeheten Ars novo componeerde. In zijn jeugd diende Guillaume aan het hof van Jean, koning van Bohemen en hertog van Luxemburg, en hij volgde de politieke avonturen van zijn vorst in diverse delen van Europa. Kort voordat Jean in 1346 in de Slag van Crécy werd gedood, werd de componist kanunnik van de kathedraal van Reims, waar hij de rest van zijn leven sleet. Machauts composities weerspiegelen de gewijde en seculiere aspecten van zijn leven - hij schreef een aantal Latijnse werken maar ook Franstalige stukken. Van zijn seculiere liederen had de ballade zijn voorkeur - hij schreef er 42. De poÎtische vorm van de ballade bestond meestal uit drie strofen van acht regels, waarvan de laatste twee steeds als refrein werden herhaald. Machaut componeerde elke strofe in de muzikale vorm A (regels 1-3), A (regels 4-6) en B (regels 7-8). Met één uitzondering, alle balladen van Machaut zijn polyfoon, wat zijn technische vakmanschap demonstreert. De opname van David Munrow telt zeven balladen van Machaut. Munrow laat de hoofdmelodie gezongen worden en de lagere delen komen voor rekening van authentieke instrumenten. De ballade 'Dame se vous m'estés lointeinne' is uitgevoerd met een doedelzak, omdat Machaut zelf ons vertelt dat dit instrument de'ware aard'tot uiting brengt. Deze opname is een levendige, sterk aansprekende reconstructie waarin de luisteraar kan genieten van de duidelijke interactie tussen de ene stem en de andere. Daardoor is Munrows uitvoering ook decennia na diens dood nog opmerkelijk. Balladen (midden 14e eeuw) Guillaume de Machaut 1001_0003.html nr = 3 nr1 = 0 ./1001werk.php?nr=0002 ./1001werk.php?nr=0004 1001 Klassieke uitvoeringen | Vóór 1700
|

The Art of Courtly Love (1996) O bloem der melodie-meesters... god van harmt wie zal u vervangen nu u heengegaan? Franciscus Andrieu Gramophone Monthly Choices 
Machaut: Sovereign Beauty (Complete Machaut Edition, Vol. 4) (2017) The Orlando Consort Deze prachtige cd – de nieuwste in The Orlando Consort’s verkenning van Machaut – verenigt een programma van goed gekozen werken met uitvoeringen (en een opname) van grote welsprekendheid en helderheid. ⪢ Naar Gramaphone-pagina July 2017 
De Machaut: Messe de Nostre Dame (2016) Graindelavoix o.l.v. Björn Schmelzer Dit is wonderbaarlijk opwindend – er is een aardse passie die ten grondslag ligt aan het uitstekende muzikantschap, wat iets heel anders en onvergetelijks aan Machauts muziek geeft. ⪢ Naar Gramaphone-pagina June 2016 
Machaut: The Single Rose (2019) The Orlando Consort De briljante en veelgeprezen Machaut-serie van het Orlando Consort gaat verder. Liederen, en zelfs gedichten, meer dan zes eeuwen oud, levendig tot leven gebracht door dit eersteklas kwartet van zangers. ⪢ Naar Gramaphone-pagina Oct. 2019 Aanbevolen 1001 Uitvoeringen 
The Unknown Lover (2016) Gothic Voices De meest recente uitvoering van Machauts muziek 
Food, Wine & Song: Music and Feasting in Renaissance Europe (2001) Orlando Consort Een geestige en heerlijke compilatie van renaissance liederen en recepten uit die tijd. 
Guillaume de Machaut: Messe de Notre-Dame (1996) Ensemble Organum o.l.v. Marcel Pérès Machauts gewijde muziek krijgt een unieke en exotische interpretatie onder invloed van moderne oosterse gebruiken. Overige in AppleMusic 
Messe de Notre-Dame (1990) Dominique Vellard & Ensemble Gilles Binchois Statige uitvoering. 
Messe de Notre Dame (1984) Taverner Consort o.l.v. Andrew Parrott Vlot en een beetje rauw. 
Messe à Notre Dame (2005) Deller Consort & Collegium Aureum o.l.v. Alfred Deller Heruitgave van de oorspronkelijke uitgave uit 1961. 
Messe de Nostre Dame (2016) Graindelvoix o.l.v. Björn Schmeltzer De benadering door Graindelavoix is compromisloos, krachtig en rebels. Met heel veel ruimte voor individuele, pregnante stemmen, nasale zang, glissando’s en oosterse versieringen. Daaronder ronkt een extreem lage bas. Een cd die veel reacties zal oproepen. 
In Memoriam Guillaume de Machaut: Messe Notre Dame (2010) Ensemble Musica Nova o.l.v. Lucien Kandel The one that interests me most at the moment is Lucien Kandel's, he implements some new ideas about how Machaut may have expected ficta and tempo to be handled. I find it expressive and his forces -- large and including some women -- let him produce some really very attractive effects. 
La Messe De Nostr Dame - Le Voir Dit (1996) Oxford Camerata o.l.v. Jeremy Summerly Men plaatst het stuk niet in de context van een kerkdienst en er is maar één zanger per rol maar het werd opgenomen in Machauts eigen kathedraal in Reims en de muzikale impact ervan is groot. 
Messe de Nostre Dame (Alpha Collection) (2008) Diabolus in Musica o.l.v. Antoine Guerber Hoewel de texturen die het ensemble consequent bereikt sonoor zijn, zijn ze noch fantasierijk, noch overdreven rijk. De tempi zijn verfrissend langzaam, ongehaast en laten het belang, het gewicht en de impact van elke lettergreep zien; want de woorden zijn van het grootste belang. 
Messe de Notre Dame (1989) Hilliard Ensemble The Hilliard ensemble is gespecialiseerd in de vocale muziek uit de middeleeuwen, en dirigent Paul Hillier heeft veel onderzoek gedaan naar de praktijk in de tijd van de Machaut. Het ensemble bestaat uit slechts acht zangers, wat de helderheid en ingetogenheid van de muziek zeer ten goede komt. Een prachtige uitvoering van één van de belangrijkste werken uit de middeleeuwen. 
The Fount of Grace (2023) Orlando Consort
|