september 2025
Alma: Ibero-American Songs
Julieth Lozano Rolong & João Araújo
Julieth Lozano Rolong, winnaar van de publieksprijs op de Cardiff Singer of the World-competitie van 2023, is een sopraan met een onweerstaanbaar karakter – en dit nummer is er eentje om in de gaten te houden.

Julieth Lozano Rolong won de Dame Kiri Te Kanawa Publieksprijs tijdens de Cardiff Singer of the World-competitie van 2023. Dit recital met Ibero-Amerikaanse liederen is Rolongs debuutopname, en met haar warme toon, fluweelzachte legato en vermogen om een lied levendig en fantasierijk te karakteriseren, bewijst het ruimschoots de aantrekkingskracht van de jonge Colombiaanse sopraan.
En wat een rijk gevarieerd programma hebben zij en haar jarenlange muzikale partner João Araújo hier samengesteld, met liederen van drie continenten en zeven landen. Het mooiste is dat de meeste van deze canciónes nieuw voor me waren, en tegelijkertijd is hun kwaliteit opmerkelijk consistent. Liefhebbers van Spaanse liederen zullen Sanjuáns 'Clavelitos' zeker kennen, omdat het vaak en zo charmant werd gezongen door Victoria de los Ángeles. Rolongs interpretatie is wat speelser en speelser, maar op zijn eigen manier ook heel innemend. María Grevers 'Te quiero dijiste' is nog beroemder, met bekende versies van onder andere Nat King Cole. Rolong geeft het een tedere streling en vermijdt behendig elke zweem van zoetigheid.
Er zijn te veel pareltjes in dit recital om een volledig verslag te geven, maar ik was vooral onder de indruk van het zangerige verhaal van de Braziliaanse Waldemar Henrique's 'Uirapuru' – en wat een verleidelijke verteller is Rolong. De Spaanse componiste María de Pablos' 'La noria' was een andere ontdekking met haar verfijnde harmonische nuances en onverwachte tempowisselingen; het is een complete dramatische scène in drieënhalve minuut. Er zijn diverse slaapliedjes te horen, zoals de ingetogen 'Canción de cuna india' van de Argentijn Gilardo Gilardi, maar er zijn ook suggestieve nocturnes zoals 'Rima' van de Colombiaan Jaime León Ferro, die Rolong extatisch zingt zonder zijn intieme karakter te verliezen.
Pianist João Araújo is van begin tot eind subliem. Hij vindt het flamencovuur in Fernando Obradors' 'El vito', maar schildert ook met pikante finesse in Luis Carlos Figueroa's 'Promesas para que duermas'. Opgenomen in de Stoller Hall in Manchester, is het geluid goed uitgebalanceerd, helder en sfeervol. Rolong en Araújo zijn absoluut artiesten om in de gaten te houden en hun debuutprogramma staat vol met waardevolle ontdekkingen.

Julieth Lozano Rolong won the Dame Kiri Te Kanawa Audience Prize at the 2023 Cardiff Singer of the World competition. This recital of Ibero-American songs is Rolong’s recording debut, and with her warm tone, velvety legato and ability to characterise a song vividly and with imagination, it amply demonstrates the young Colombian soprano’s appeal.
And what a richly varied programme she and her longtime musical partner João Araújo have put together here, drawing on songs from three continents and seven countries. Best of all, the majority of these canciónes were new to me, and at the same time their quality is remarkably consistent. Aficionados of Spanish song will certainly know Sanjuán’s ‘Clavelitos’, as it was sung often and so charmingly by Victoria de los Ángeles. Rolong’s interpretation is a little more giddy and playful but quite endearing in its own way. María Grever’s ‘Te quiero dijiste’ is even more famous, with well-known versions by Nat King Cole, among others. Rolong gives it a tender caress and deftly avoids any hint of the saccharine.
There are too many gems in this recital to give a thorough account but I was especially taken with the lilting narrative of Brazilian Waldemar Henrique’s ‘Uirapuru’ – and what an alluring storyteller Rolong is. Spanish composer María de Pablos’s ‘La noria’ was another discovery with its sophisticated harmonic shading and unexpected tempo changes; it’s a full dramatic scene in three and a half minutes. Various lullabies are sprinkled throughout, like Argentine Gilardo Gilardi’s hushed ‘Canción de cuna india’, but there are also evocative nocturnes such as Columbian Jaime León Ferro’s ‘Rima’, which Rolong sings ecstatically without losing its intimate character.
Pianist João Araújo is superb throughout. He finds the flamenco fire in Fernando Obradors’s ‘El vito’, but also paints with piquant delicacy in Luis Carlos Figueroa’s ‘Promesas para que duermas’. Recorded in Manchester’s Stoller Hall, the sound is well balanced, clear and atmospheric. Rolong and Araújo are definitely artists to watch and their debut programme abounds with treasurable discoveries.