augustus 2025


Ligeti: Violin Concerto, Concert Românesc & Piano Concerto

Isabelle Faust & Jean-Frédéric Neuburger & Les Siècles o.l.v. François-Xavier Roth

Isabelle Faust is a formidable soloist in Ligeti’s Violin Concerto; like all her colleagues on this album, she perfectly understands the composer’s sound world.

Al meer dan tien jaar is de uitmuntende opname van Ligeti's Vioolconcert van Patricia Kopatchinskaja. Technisch onberispelijk en expressief charismatisch, staat het naast twee zeer verschillende Hongaarse composities – Bartóks Tweede Vioolconcert en de concerto-achtige zeven van Peter Eötvös. Nu is er een waardige opvolger om te horen en te koesteren naast Kopatchinskaja, en dit nieuwe album is des te indrukwekkender omdat het Ligeti's Vioolconcert op een heel andere manier aanvult, en ook vanwege het state-of-the-art geluid dat optimaal gebruikmaakt van de nieuwste technologie.

Geen enkele memorabele uitvoering van zo'n verbluffende partituur mag als moeiteloos worden beschouwd, maar deze heeft de meeslepende sfeer van een manische maar fel ingeperkte improvisatie, waarbij alle deelnemers elkaar overbieden om Isabelle Faust, de virtuoze soliste, te verontrusten en zelfs te ondermijnen. Er is absoluut niets mechanisch of gekunsteld aan haar spel, en het resultaat is een verbluffend drama, culminerend in de oogverblindende wanhoop van Fausts climaxcadens, terwijl het voorbeeldige commentaar in het boekje zijn deconstructieve rol tot in de puntjes speelt door de precieze componenten van elk begeleidend instrument sober te beschrijven.

De keuze voor meer Ligeti voor (het grootste deel van) de rest van het programma vormt een duidelijk contrast met Kopatchinskaja. De briljante uitvoeringen genieten van de flamboyantie en broze coherentie van de muziek, ook al slagen noch het zeer vroege Concert Românesc, noch het Pianoconcert – qua textuur supercomplex maar enigszins inspannend, ondanks Jean-Frédéric Neuburgers sprankelende solospel – er helemaal in om de verpletterende kracht van het latere Vioolconcert te evenaren. Toch was het een geïnspireerd idee om twee van Kurtágs korte Aus der Ferne-stukken voor strijkkwartet op te nemen, die alle destabiliserende intensiteit van Ligeti's grote Hongaarse tijdgenoot weergeven, die nu op het punt staat de honderdste geboortedag van Ligeti in 2026 te vieren, die Ligeti zelf niet is gegund.

For more than a decade the outstanding recording of Ligeti’s Violin Concerto has been Patricia Kopatchinskaja’s. Technically faultless and expressively charismatic, it’s placed alongside two very different Hungarian compositions – Bartók’s Second Violin Concerto and the concerto-like seven by Peter Eötvös. Now there is a worthy successor to be heard and cherished alongside Kopatchinskaja, and this new album is all the more impressive for complementing Ligeti’s Violin Concerto quite differently, and also for state-of-the-art sound taking full advantage of the latest technology.

No memorable performance of such a startling score should be deemed effortless, but this one has the riveting atmosphere of a manic yet fiercely constrained improvisation, all the participants outbidding each other to disconcert and even undermine Isabelle Faust, the virtuosic soloist. There is absolutely nothing mechanical or contrived about her playing, and the result is a stunning drama, culminating in the dazzling desperation of Faust’s climactic cadenza, while the exemplary booklet commentary plays its deconstructive part to the hilt in soberly detailing the precise components of each accompanying instrument.

Choosing more Ligeti for (most of) the rest of the programme is an obvious contrast to Kopatchinskaja. The brilliant performances relish the music’s flamboyance and brittle coherence, even though neither the very early Concert Românesc nor the Piano Concerto – texturally super-intricate but slightly effortful, despite Jean-Frédéric Neuburger’s sparkling solo playing – quite manage to match the pulverising force of the later Violin Concerto. Yet it was an inspired idea to include two of Kurtág’s short Aus der Ferne pieces for string quartet, which convey all the destabilising intensity of Ligeti’s great Hungarian contemporary, now on the verge of celebrating the 2026 birth centenary denied to Ligeti himself