augustus 2025


Edward Gardner conducts Britten - Sinfonia da Requiem, Winter Words, The Prince of the Pagodas

London Philharmonic Orchestra o.l.v. Edward Gardner

Een Sinfonia da Requiem met een intense energie, Brittens vroege werk is slechts een onderdeel van een programma met ook Robin Holloways orkestratie van Winter Words.

Zelden sinds Brittens eigen klassieke Decca-opname heb ik een uitvoering van de Sinfonia da Requiem gehoord die zo'n viscerale energie en onvermijdelijke structuur uitstraalde als deze nieuwe versie van Edward Gardner en het LPO. Hij beheerst alle wemelende details in de partituur, maar nooit ten koste van de symfonische coherentie of algehele balans. Dit was het werk dat Brittens verbluffende orkestrale meesterschap consolideerde in het creëren van zijn unieke klankwereld – bijna als voorbereiding op de vloedgolf van Peter Grimes een paar jaar later. Gardner schuwt hier elke onechte filmische glans ten gunste van de magere en gedisciplineerde sonoriteit die alleen de beste Britten-dirigenten kunnen bereiken.

Centraal op deze cd staat de eerste opname van een gevoelige en oorverdovende orkestratie van Winter Words van Robin Holloway, gemaakt voor leidende tenor Nicky Spence met leden van het LPO tijdens het Aldeburgh Festival van 2021. Met de klank van zijn vurige en gepijnigde Peter Grimes voor WNO nog vers in mijn oren, is Spences prestatie hier evenzeer indrukwekkend. Het transformeren van een intiem meesterwerk met zang en piano naar het rijkere orkestrale domein is een bijzondere uitdaging qua schaal, maar zowel Spence als Holloway bereiken wonderen van natuurlijke adaptatie en het lonende resultaat verdient een brede verspreiding als een zeldzame toevoeging aan het concertrepertoire in plaats van aan het recitalrepertoire.

Verschillende dirigenten (Norman Del Mar, Kahchun Wong) en academici (Donald Mitchell en Mervyn Cooke) hebben geprobeerd suites te creëren uit Brittens ballet The Prince of the Pagodas, maar geen enkele was zo overtuigend als deze versie, gearrangeerd door Edward Gardner. Hij heeft de noodzaak begrepen om verhalende kracht te combineren met sonische pracht en het resultaat is een spectaculair 'concert voor orkest', doordrenkt van theatrale energie. Deze opnames van de RFH en Saffron Hall profiteren van de technische magie van Floating Earth en het album is een must-have voor iedereen die de beste Britse muziek waardeert en liefheeft.

Rarely since Britten’s own classic Decca recording have I heard a performance of the Sinfonia da Requiem bristling with such visceral energy and structural inevitably as this new account from Edward Gardner and the LPO. He commands all the teeming detail in the score but never at the expense of symphonic coherence or overall balance. This was the work that consolidated Britten’s astonishing orchestral mastery in creating his unique sound world – almost as if in preparation for the groundswell of Peter Grimes a few years later. Gardner eschews any spurious filmic gloss here in favour of the lean and disciplined sonority that only the finest Britten conductors can achieve.

At the heart of this disc sits the first recording of a sensitive and ear-opening orchestration of Winter Words by Robin Holloway, created for leading tenor Nicky Spence with members of the LPO at the 2021 Aldeburgh Festival. With the sound of his ardent and agonising Peter Grimes for WNO fresh in my ears, Spence’s achievement here is equally arresting. Transforming an intimate voice-and-piano masterpiece into the richer orchestral realm is a special challenge of scale, but both Spence and Holloway achieve miracles of natural adaptation and the rewarding result deserves wide circulation as a rare addition to the concert as opposed to recital repertoire.

A variety of conductors (Norman Del Mar, Kahchun Wong) and academics (Donald Mitchell and Mervyn Cooke) have attempted to create suites drawn from Britten’s ballet The Prince of the Pagodas, but none has been as convincing as this version arranged by Edward Gardner. He has understood the need to combine narrative thrust with sonic splendour and the result is a spectacular ‘concerto for orchestra’ imbued throughout with theatrical impetus. These recordings from the RFH and Saffron Hall benefit from Floating Earth’s technical magic and the album is essential listening for all who care about and love the greatest British music.