juli 2025
Rachmaninoff: Piano Concerto No. 3 (Live from the 2022 Cliburn Competition)
Yunchan Lim & Fort Worth Symphony Orchestra o.l.v. Marin Alsop
Een artiest die geen introductie behoeft; Yunchan Lim's bekroonde Rachmaninov-optreden heeft al een gerenommeerde status - en nu kunt u het bezitten.

Dit is de officiële commerciële release van een live-uitvoering die al bijna een legendarische status heeft verworven. Voor degenen die het klavierfenomeen Yunchan Lim nog niet kennen, verwijs ik u graag door naar YouTube en de uitvoeringen die hem in één nacht tot een ster maakten tijdens de Van Cliburn Competition van 2022. Nadat hij er gedurfd voor had gekozen om alle twaalf Transcendental Studies van Liszt te spelen voor zijn halve finaleplaats, koos Lim Rachmaninovs Derde Pianoconcert als zijn laatste concert. Het was een van die zeldzame momenten waarop componist, partituur, solist, dirigent en orkest perfect synchroon samensmelten, wanneer 'alles samenkomt', om het zo maar te zeggen.
Misschien is het geen perfecte realisatie; misschien is er hier en daar ruimte voor kritiek; Maar, zoals Godowsky zei tegen een jonge vriend die een kritische opmerking over Josef Hofmann had gemaakt: 'Waarom zoeken naar vlekken op de zon?' Voor mij heeft deze Derde van Rachmaninov dezelfde opwinding en emotionele lading als de live-uitvoering die de gelijknamige oprichter van de Van Cliburn Competition in New York speelde na het winnen van de International Moscow Competition in 1958. Net als bij het optreden van Lim en Alsop moet je een stalen hart hebben om niet meegesleurd te worden in de cumulatieve sensatie van het optreden van Van Cliburn en Kondrashin, ook al zitten er fragmenten in de partituur en was de begeleiding niet van hetzelfde niveau als dat van Lim door het Fort Worth Orchestra en de volledig geëngageerde Marin Alsop.
Het visuele aspect van Lims optreden is een onbetwiste attractie – tot nu toe hebben bijna 18 miljoen mensen het online bekeken – maar de opwinding van het moment, toen iedereen wist dat er een nieuwe ster voor hun ogen verscheen, wordt overgebracht op de cd. Uw geharde recensent schaamt zich er niet voor toe te geven dat het hem, wederom, tot tranen toe roerde. Dus als u zich afvraagt of u nog een Derde van Rachmaninov in uw collectie nodig hebt, en wel op een album dat slechts 42'23" duurt, dan is het antwoord een volmondig 'ja'.
Overigens presenteert Decca de cd in een replica van een lp-hoes uit de jaren 70 en in een slanke kartonnen hoes (met uitstekende notities in vier talen van onze eigen Jed Distler). We hebben die afschuwelijke plastic jewelcases echt niet meer nodig.

This is the official commercial release of a live performance that has already acquired almost legendary status. For those who have not yet caught up with the keyboard phenomenon that is Yunchan Lim then I must direct you to YouTube and the performances that made him a star overnight during the 2022 Van Cliburn Competition. Having daringly elected to play all 12 of Liszt’s Transcendental Studies for his semi-final place, Lim chose Rachmaninov’s Third Piano Concerto for his final concerto offering. It was one of those rare occasions when composer, score, soloist, conductor and orchestra all combine in perfect synchronicity, when ‘everything comes together’ if you will.
Perhaps it is not a perfect realisation; maybe there is room for criticism here and there; but, as Godowsky said to a young friend who had made some critical comment about Josef Hofmann, ‘Why look for spots on the sun?’ For me, this Rachmaninov Third carries the same excitement and emotional heft as the live one played in New York by the eponymous founder of the Van Cliburn Competition in the aftermath of winning the International Moscow Competition in 1958. Like the Lim/Alsop performance, you would have to have a heart of steel not to be caught up in the cumulative thrill of the Van Cliburn/Kondrashin performance, even though it contains cuts in the score and the accompaniment was not on the same level as that afforded to Lim by the Fort Worth Orchestra and the fully engaged Marin Alsop.
The visual element of Lim’s performance is an undoubted attraction – so far nearly 18 million people have watched it online – but the excitement of the occasion, when everyone knew that a new star was appearing before their very eyes, is conveyed on disc. Your hardened reviewer is not ashamed to admit that, once again, it moved him to tears. So if you are wondering if you need another Rachmaninov Third in your collection and on an album that lasts just 42'23", the answer is a resounding ‘yes’.
Incidentally, Decca presents the CD in a replica of a 1970s LP cover and issues it in a slim cardboard sleeve (with excellent notes in four languages from our own Jed Distler). We really don’t need those horrid plastic jewel cases any longer.