april 2025
George
Sonya Yoncheva & Olga Zado
Dit is een fascinerend project: Sonya Yoncheva zingt en reciteert poëzie met evenveel elegantie als passie, terwijl ze het leven en de wereld van de productieve 19e-eeuwse schrijver George Sand onderzoekt.

Sonya Yoncheva's nieuwe album, haar debuut voor Naïve, onderzoekt het leven en de wereld van George Sand aan de hand van het werk van muzikanten en schrijvers die haar vrienden of geliefden waren. 'Haar hele leven durfde ze', schrijft Yoncheva in een notitie in haar boek, en net als het onderwerp tart de cd conventies om zijn doelen te bereiken. Het is meer een conceptalbum dan een recital, en woorden zijn er net zo essentieel voor als muziek: Yoncheva spreekt zowel als zingt, en de cd is doorspekt met zelfbenoemde 'echo's', waarin ze proza en poëzie voordraagt, meestal over fragmentarische herhalingen van voorgaande instrumentale nummers.
Je zou verwachten dat het programma zich zou concentreren op Chopin en Liszt, maar Yoncheva verbreedt de focus en geeft evenveel, zo niet meer, aandacht aan Alfred de Musset, Sands geliefde van 1833 tot 1835, en Pauline Viardot, een levenslange vriendin en het model voor het titelpersonage in Sands roman Consuelo uit 1842 en het vervolg La comtesse de Rudolstadt uit 1843. Er worden herhaaldelijk verbanden en parallellen tussen de vrienden en geliefden getrokken. Musset goot zijn verlangen naar Sand in zijn gedichten, en Yoncheva reciteert zijn erotische ‘À George Sand’, waarin hij de voltooiing van de affaire beschrijft, over een ‘echo’ van Chopins transcriptie van ‘Casta diva’ uit Norma. Mussets bittere Nuit de décembre, geschreven nadat de relatie was stukgelopen, klinkt in een prachtige setting door Leoncavallo, een groot bewonderaar van het werk van de dichter. De ‘Ballade à la lune’ uit Offenbachs opera Fantasio (het libretto is van Mussets broer Paul) is gebaseerd op een toneelstuk van Musset uit 1834, toen de affaire op zijn hoogtepunt was.
Viardots ‘Madrid’ daarentegen geeft ons meer Musset (uit Contes d’Espagne et d’Italie, de bundel die hem in 1830 op de kaart zette), en ze is ook vertegenwoordigd in twee van haar vocale bewerkingen van Chopins Mazurka's, feeststukken voor diva's tot het begin van de 20e eeuw (er zijn heerlijke opnames uit 1907 van Marcella Sembrich). Viardots Romance voor viool en piano gaat vooraf aan een brief van Sand aan actrice Marie Dorval: een ware liefdesbrief, ongeacht of de relatie fysiek was of niet (de meningen verschillen). Het hoogtepunt is Liszts Liebestraum nr. 3 en Sands eigen prachtige reflecties op muziek als uitdrukking van de vrijheid van de menselijke geest, alvorens af te sluiten met Viardots ‘Les bohémiennes’, waarin op glorieuze wijze seksuele onafhankelijkheid wordt bepleit, zij het in een vocale bewerking van Brahms’ Hongaarse Dans nr. 5.
Het is allemaal subliem gedaan, hoewel de opname zelf soms de stemmen te ver naar voren en de piano te ver naar achteren plaatst. Yoncheva klinkt weelderig, met die vleugje metal of zelfs bijna acid in de toon die zo aantrekkelijk en veelzeggend expressief kan zijn. Het opera-achtige gewicht van sommige delen ervan is niet misplaatst: Nuit de décembre is een scena in alles behalve de naam en er zijn melodieuze overeenkomsten met ‘Stridono lassù’ uit Pagliacci; en Viardots liederen zijn tot op zekere hoogte groots van opzet en bedoeld om te pronken. Yoncheva's stem versmelt prachtig met die van Marina Viotti in ‘Les bohémiennes’ en de tweede transcriptie van Viardots Chopin. De voordrachten zijn mooi ingetogen en de instrumentale bijdragen zijn eersteklas. De zoetgevooisde violist Adam Taubnitz heeft te weinig te doen, hoewel Olga Zado, een uitstekende begeleider, ons ook no-nonsense maar welsprekende Chopin en Liszt geeft. Het boekje bevat geen vertalingen (een grote fout, hier), en er zijn inconsistenties in de Franse teksten tussen wat gedrukt is en wat gezongen wordt. Maar verder is het een prima album en een fascinerende

Sonya Yoncheva’s new album, her first for Naïve, examines the life and world of George Sand through the work of musicians and writers who were her friends or lovers. ‘Throughout her life, she dared’, Yoncheva writes in a booklet note, and like its subject, the disc flouts convention in order to achieve its aims. It’s closer to a concept album than a recital, and words are as integral to it as music: Yoncheva speaks as well as sings, and the disc is interspersed with self-styled ‘echoes’, in which she recites prose and poetry, mostly over fragmentary replays of preceding instrumental tracks.
One might expect the programme to centre on Chopin and Liszt, though Yoncheva expands the focus to give equal if not greater prominence to Alfred de Musset, Sand’s lover from 1833 to 1835, and Pauline Viardot, a lifelong friend and the model for the title character in Sand’s 1842 novel Consuelo and its 1843 sequel La comtesse de Rudolstadt. Connections and parallels between the friends and lovers are repeatedly drawn. Musset poured his desire for Sand into his verse, and Yoncheva recites his erotic ‘À George Sand’, describing the affair’s consummation, over an ‘echo’ of Chopin’s transcription of ‘Casta diva’ from Norma. Musset’s bitter Nuit de décembre, written after the relationship collapsed, is heard in a beautiful setting by Leoncavallo, a great admirer of the poet’s work. The ‘Ballade à la lune’ from Offenbach’s opera Fantasio (the libretto is by Musset’s brother Paul) derives from a play by Musset from 1834 when the affair was at its height.
Viardot’s ‘Madrid’, meanwhile, gives us more Musset (from Contes d’Espagne et d’Italie, the collection that put him on the map in 1830), and she is also represented by two of her vocal arrangements of Chopin’s Mazurkas, party pieces for divas until the turn of the 20th century (there are delicious recordings from 1907 by Marcella Sembrich). Viardot’s Romance for violin and piano prefaces a letter from Sand to the actress Marie Dorval: very much a love letter, irrespective whether the relationship was physical or not (opinions differ). The climax comes with Liszt’s Liebestraum No 3 and Sand’s own beautiful reflections on music as an expression of the freedom of the human spirit, before closing with Viardot’s ‘Les bohémiennes’, gloriously asserting sexual independence, albeit to a vocal arrangement of Brahms’s Hungarian Dance No 5.
It’s all superbly done, though the actual recording sometimes places voices too far forwards and the piano too far back. Yoncheva sounds sumptuous, with that hint of metal or even almost of acid in the tone that can be so appealingly and tellingly expressive. The operatic weight of some of it is not out of place: Nuit de décembre is a scena in everything but name and there are melodic similarities with ‘Stridono lassù’ from Pagliacci; and Viardot’s songs are to some extent grand in manner and intended for display. Yoncheva’s voice blends beautifully with Marina Viotti’s in ‘Les bohémiennes’ and the second of Viardot’s Chopin transcriptions. The recitations are nicely understated, and instrumental contributions are first-rate. Sweet-toned violinist Adam Taubnitz has too little to do, though Olga Zado, an excellent accompanist, also gives us no-frills if eloquent Chopin and Liszt. The booklet includes no translations (a big mistake, here), and there are inconsistencies in the French texts between what is printed and sung. But otherwise, it’s a fine album and a fascinating