februari 2012
Toivo Kuula - Songs and Orchestral Music
Susan Gritton & BBC Concert Orchestra o.l.v. Martyn Brabbins
De beste zijn de impressionistische “Seabathing Nymph” en de donker dramatische “The Maiden and the Son of a Boyar”. Liefhebbers van Ravel en Bax zullen hier hun hart ophalen.

Zes maanden voordat ze (met een groot aantal andere muzikanten) bij elkaar kwamen om Havergal Brians Gothic Symphony uit te voeren op de Proms van vorig jaar, kwamen sopraan Susan Gritton, het BBC Concert Orchestra en Martyn Brabbins bijeen om deze verzameling op te nemen – allemaal wereldpremières – van liederen en orkestwerken van Toivo Kuula.
Kuula's reputatie berust op zijn ongeveer 40 solo- en koorliederen, maar hij was naar verluidt een begenadigd dirigent en zijn orkestmuziek profiteerde van zijn ervaring op het podium. Het programma beslaat het volledige scala van zijn korte carrière, van het prachtige vroege lied 'Long I stared into the fire' (1907; georkestreerd door zijn vriend Aarre Merikanto) en het volkse 'Summer Evening' (1907, georkestreerd in 1917) tot de Two Songs, Op 31a (1917-18). Susan Gritton zingt deze stukken uitstekend, maar de beste zijn de indrukwekkende en impressionistische ‘The Sea-bathing Nymphs’ (1909-10) en het donker dramatische ‘The Maiden and the Son of a Boyar’, gezongen met vuur en intensiteit. Liefhebbers van Ravel en Bax zullen hier dol op zijn.
De meest levendige partituur is echter Orjan poika (‘Son of a Slave’, 1912) – op de achterkant en in het boekje beschreven als een concertsuite, toongedicht en concertserie – een krachtige orkestrale legende ontleend aan zijn cantate op het gedicht van Eino Leino; het is in ieder geval te kort! Daarentegen is de South Ostrobothnian Suite No 2 (1912-13) naar buiten toe conventioneler, met name de cod-Sibeliaanse centrale miniaturen, maar de grote finale, ‘Daemons lighting up the will-o’-the-wisp’, is half zo lang en een levensvatbaar toongedicht op zichzelf, een opmerkelijke inspiratie die recensenten verdeelde bij de première. De Prelude and Fuga (1909) is nogal conventioneel. Een boeiende schijf.

Six months before coming together (with a host of other musicians) to perform Havergal Brian’s Gothic Symphony at last year’s Proms, soprano Susan Gritton, the BBC Concert Orchestra and Martyn Brabbins gathered to set down this collection – all world premiere recordings – of songs and orchestral works by Toivo Kuula.
Kuula’s reputation rests on his 40-odd solo and choral songs but he was reportedly an accomplished conductor and his orchestral music benefited from his experience on the podium. The programme covers the full range of his brief career, from the wonderful early song ‘Long I stared into the fire’ (1907; orchestrated by his friend Aarre Merikanto) and the folksy ‘Summer Evening’ (1907, orch 1917) to the Two Songs, Op 31a (1917-18). Susan Gritton sings these items superbly well but the pick are the impressive and impressionistic ‘The Sea-bathing Nymphs’ (1909-10) and darkly dramatic ‘The Maiden and the Son of a Boyar’, sung with fervour and intensity. Lovers of Ravel and Bax will delight in these.
The most vivid score, however, is Orjan poika (‘Son of a Slave’, 1912) – variously described on the back cover and in the booklet as a concert suite, tone-poem and concert series – a powerful orchestral legend extracted from his cantata to Eino Leino’s poem; if anything it is too short! By contrast, the South Ostrobothnian Suite No 2 (1912-13) is more outwardly conventional, especially the cod-Sibelian central miniatures, but its large finale, ‘Daemons lighting up the will-o’-the-wisp’, amounts to half the length and a viable tone-poem on its own, a remarkable inspiration that split reviewers at its premiere. The Prelude and Fugue (1909) is rather conventional. An enthralling disc.