februari 2012


Korngold & Tchaïkovski: Concertos

Laurent Korcia & Liège Royal Philharmonic Orchestra o.l.v. Jean-Jacques Kantorow

In de poëtische langzame beweging creëren ze een filmische droomwereld van flikkerend licht die haast betoverend is.

Deze opname van Korngolds Vioolconcert is een van de vele die de laatste jaren zijn gemaakt, waaronder een identieke koppeling met de Tsjaikovski van Mutter en Previn op DG. Dit karaktervolle nieuwe verslag van de Franse violist Laurent Korcia hoeft niet bang te zijn voor vergelijking met een van zijn illustere voorgangers uit het stereotijdperk. Korcia vormt de zinnen met warmte en genegenheid – maar nooit ten koste van het voortrollende concert – door subtiliteiten van klankkleur en emotionele intonatie, altijd met oog voor de dynamische markeringen van de partituur en talloze tempowisselingen. In het poëtische langzame deel creëren hij en de bewonderenswaardige Liège Royal Philharmonic een filmische droomwereld van flikkerend licht (4'03") die bijna betoverend is. In de finale laat Korcia elke noot tellen in de gewaagde passages die leiden naar de opwindende koperen peroratie, het sjabloon voor John Williams' ET-score.

Terwijl ik luisterde naar deze openhartige en expressieve interpretatie van Tsjaikovski's Vioolconcert, schoot de gedachte door mijn hoofd dat dit het meest originele werk van de 19e eeuw is. Vanaf het begin wordt de spanning gewekt door die prachtig geformuleerde openingsmaten, die klaarstaan ​​als een danser die wacht tot het doek opgaat, zoals in de volgende passage over een pedaal A voordat de solist binnenkomt. Met andere woorden, deze uitvoering brengt Tsjaikovski's beroemde theatraliteit in evenwicht met zijn eigen instinctieve gevoeligheid voor ontwikkeling. Er zit een generositeit in deze uitvoering die elk aspect van het concert omarmt, van de expressief spel van het blaasorkest in het langzame deel op de nuchtere manier van de solist terwijl hij in de vroege cadens van de finale opstemt, als een violist op de kermis. Een winnende combinatie van twee onweerstaanbare concerten.

This recording of Korngold’s Violin Concerto is one of a number made in recent years, including an identical coupling with the Tchaikovsky from Mutter and Previn on DG. This characterful new account from the French violinist Laurent Korcia need not fear comparison with any of its illustrious predecessors from the stereo era. Korcia shapes the phrases with warmth and affection – but never at the expense of the concerto rolling onward – through subtleties of tone colour and emotional inflection, always observant of the score’s dynamic markings and myriad changes of tempo. In the poetic slow movement, he and the admirable Liège Royal Philharmonic create a cinematic dream world of flickering light (4'03" in) that is little short of spellbinding. In the finale, Korcia makes every note count in the daredevil passages which lead to the thrilling brass peroration, the template for John Williams’s ET score.

As I listened to this open-hearted and expressive interpretation of Tchaikovsky’s Violin Concerto, the thought crossed my mind that it is the most original such work of the 19th century. From the very beginning, anticipation is aroused by those beautifully phrased opening bars, poised like a dancer waiting for the curtain to rise, as it does in the following passage over a pedal A before the soloist enters. In other words, this performance balances Tchaikovsky’s renowned theatricality with his own instinctive sensibility regarding development. There’s a generosity about this performance that embraces every aspect of the concerto, from the expressive playing of the wind band in the slow movement to the soloist’s down-to-earth manner as he tunes up in the finale’s early cadenza, like a fiddler at the fair. A winning pairing of two irresistible concertos.