januari 2012
Manuel De Falla: Noches en los Jardines de España
Javier Perianes & BBC Symphony Orchestra o.l.v. Josep Pons
Dit is een schijf om de geesten op te beuren. Of de muziek nu zwoel, inspannend of zonnig is, Javier Perianes speelt met een onfeilbaar oor voor stijl, sfeer en kleur.

Dit is een cd om de geesten op te beuren. Of de muziek nu zwoel, inspannend of zonnig is, Javier Perianes speelt met een onfeilbaar oor voor stijl, sfeer en kleur. De meeste werken hier getuigen van de nationaliteit van hun componist, waarbij ze gebruikmaken van kenmerkende Spaanse intonaties van ritme en melodieuze vormgeving, maar er zijn uitzonderingen. Een vroege Nocturno en Mazurka uit de jaren 1890 laten zien dat, net als bij Falla's Russische tijdgenoot Scriabin, de invloed van Chopin zich nog steeds liet voelen een halve eeuw na zijn dood. Een Canción uit 1900 heeft de lome lucht van een Chopin-nocturne die prachtig is gemaakt boven een hypnotiserende baslijn die doet denken aan een Satie Gymnopédie. Een veel later stuk, het plechtige en harmonisch pikante Pour le tombeau de Paul Dukas uit 1935, is moeilijker te plaatsen, hoewel de texturen en klankkleuren hun oorsprong lijken te hebben in de Franse muziek waarmee Falla vertrouwd raakte tijdens zijn verblijf in Parijs in de jaren voor de Eerste Wereldoorlog.
Verrassend genoeg, gezien het feit dat hij zo'n opmerkelijke pianist was, schreef Falla relatief weinig voor zijn eigen instrument. Het meeste ervan - maar niet helemaal alles - is hier opgenomen, met de Cuatro piezas españolas die laat zien hoe levendig en gevoelig hij de sensualiteit en uitbundigheid van Spaanse muzikale trekken kon oproepen. De Fantasia Baetica, geschreven voor Arthur Rubinstein, doet dat met bijzondere kracht, en in de Nights in the Gardens of Spain voegt het BBC Symphony Orchestra zich bij Perianes voor een uitvoering van panache en betoverende flair en frisheid.

This is a disc to lift the spirits. Whether the music is sultry, strenuous or sunny, Javier Perianes plays with an infallible ear for style, atmosphere and colour. Most of the works here testify to their composer’s nationality, harnessing as they do distinctive Spanish inflections of rhythm and melodic shaping, but there are exceptions. An early Nocturno and Mazurka from the 1890s show that, as with Falla’s Russian contemporary Scriabin, the influence of Chopin was still making itself felt half a century after his death. A Canción from 1900 has the languid air of a Chopin nocturne beautifully crafted above a hypnotic bass-line reminiscent of a Satie Gymnopédie. A much later piece, the solemn and harmonically piquant Pour le tombeau de Paul Dukas of 1935, is more difficult to place, although the textures and timbres seem to have their origins in the French music with which Falla became familiar during his sojourn in Paris during the years before the First World War.
Surprisingly enough, given that he was such a remarkable pianist, Falla wrote comparatively little for his own instrument. Most of it – but not quite all – is recorded here, with the Cuatro piezas españolas showing how vibrantly and sensitively he could summon up the sensuality and exuberance of Spanish musical traits. The Fantasia Baetica, written for Arthur Rubinstein, does so with particular force, and in the Nights in the Gardens of Spain the BBC Symphony Orchestra joins Perianes for a performance of panache and captivating flair and freshness.