Awards Issue 2013
Judith Bingham: Choral Music
Wells Cathedral Choir o.l.v. Matthew Owens
Er zit een openhartigheid in de koorklank van Wells die past bij muziek die niets kostbaars of zoetsappigs heeft... deze verzameling is tot nu toe de meest representatieve van Binghams liturgische werken.

Judith Bingham is geen comfortabele klankwereld. Als er al verlossende hoop te vinden is in haar koormuziek, dan komt die voort uit muzikale twijfel, waarbij ze evangelische harmonische eenvoud mijdt ten gunste van een ruiger anglicanisme. Deze uitstekende cd van Wells Cathedral Choir en hun jongenskoorzangers blikt terug op 15 jaar koorwerken van Bingham, van de delicate dubbelzinnigheid van het onlangs herziene Jesum quaeritis Nazarenum tot de meer openhartige ‘alternatieve canticles’ van de Wells Service.
Er zit een openhartigheid in het koorgeluid van Wells die past bij muziek die niets kostbaars of zoetsappigs heeft. Het creëert een onderliggende spierkracht, zelfs in de gloeiende clusterakkoorden van de ‘Cantate Domino’, en zet de teksten die Bingham met Britten-achtige zorg zet op de voorgrond. Harvest, een bewerking van Gerard Manley Hopkins’ ‘Hurrahing in Harvest’, weet de enorme omvang van het emotionele verhaal van de dichter samen te vatten in een beknopt volkslied, van wazige, luie hitte naar een extatisch einde dat qua intensiteit overeenkomt met het couplet. Blake krijgt een veel donkerdere behandeling en The Shepherd pulseert met onverwachte ritmische interesse. Gejaagd en angstig anticipeert Bingham op de beperkingen van deze idyllische scène en geeft de tekst energie met ritmische uitdaging en harmonische tegenstrijdigheden.
Binghams vocale schrijfstijl is niet goed gepresenteerd op cd en deze verzameling is tot nu toe de meest representatieve van de functionele, liturgische werken van de componist. Het is zowel een contrast als een aanvulling op de BBC Singers’ ‘Remoter Worlds’ uit 2008, met Binghams seculiere bewerkingen (Signum, 3/09). Het gebruik van een kathedraalkoor van mannen en jongens (met een gastoptreden van het meisjeskoor van de kathedraal op het laatste nummer) in plaats van een kamerkoor helpt deze muziek te verankeren in de Anglicaanse kathedraaltraditie waartoe Binghams muziek zo bewust behoort.

Judith Bingham’s isn’t a comfortable sound world. If there is redemptive hope to be found in her choral music, it grows out of musical doubt, eschewing evangelical harmonic simplicity for a more rugged Anglicanism. This excellent disc from Wells Cathedral Choir and their boy choristers looks back over 15 years of Bingham’s choral works, from the delicate ambiguity of the newly revised Jesum quaeritis Nazarenum to the more forthright ‘alternative canticles’ of the Wells Service.
There’s a frankness to the Wells choral sound that suits music that has nothing precious or twee about it. It creates an underlying muscularity, even in the glowing cluster-chords of the ‘Cantate Domino’, and foregrounds the texts that Bingham sets with Britten-like care. Harvest, a setting of Gerard Manley Hopkins’s ‘Hurrahing in Harvest’, manages to compress the vast scope of the poet’s emotional narrative into a concise anthem, moving from hazy, lazy heat to an ecstatic close that matches the verse for intensity. Blake gets altogether darker treatment, and The Shepherd pulses with unexpected rhythmic interest. Fretful and anxious, Bingham anticipates the limitations of this idyllic scene, energising the text with rhythmic challenge and harmonic contradictions.
Bingham’s vocal writing hasn’t been well served on disc, and this collection is the most representative yet of the composer’s functional, liturgical works. It is both contrast and complement to the BBC Singers’ 2008 ‘Remoter Worlds’, featuring Bingham’s secular settings (Signum, 3/09). The use of a cathedral choir of men and boys (with a guest appearance from the cathedral’s girls’ choir on the final track) rather than a chamber choir helps anchor this music in the Anglican cathedral tradition to which Bingham’s music so consciously belongs.