november 2013
Holst: The Hymn of Jesus - Delius: Sea Drift, Cynara
Roderick Williams & Hallé Youth Choir, Choir & Orchestra o.l.v. Sir Mark Elder
In dit scherp poëtische, soms gedurfd ruime en scherpzinnige verslag zien we hoe Elder en zijn gecombineerde Hallé-troepen op het toppunt van hun kunnen presteren.

Er zijn weinig meer meeslepende, meelevende uitspraken in alle muziek dan Delius' Whitman-setting Sea Drift uit 1903-04, en ik ben verheugd te kunnen melden dat dit scherp poëtische, soms gewaagd ruime en scherpzinnig observerende verslag Sir Mark Elder en zijn gecombineerde Hallé-troepen op het toppunt van hun kunnen laat opereren. Zowel dominant in techniek als goud van toon, is bariton Roderick Williams een waardige opvolger van zulke vooraanstaande protagonisten als John Noble (EMI), John Shirley-Quirk (Argo), Thomas Hampson (Argo) en Bryn Terfel (Chandos). Hij bezit misschien niet helemaal Terfels sublieme gave om de tekst te verhelderen, maar zijn betrokkenheid is totaal; inderdaad, zijn hartverscheurende uitvoering van het transcendentale slotgedeelte ('O past! O happy life!', met zijn onvergetelijk aangrijpende overgang naar de majeur) bezorgt altijd een brok in de keel. Als er al iets is, dan is het Bo Holten aan het roer van de Aarhus SO die een nog groter begrip toont van de betoverend organische flow van de muziek, maar deze imposante Hallé-nieuwkomer eist desalniettemin dat er naar geluisterd wordt. Williams en Elder geven ook een wonderbaarlijk scherpzinnige vertolking van Cynara, een late (1929) versie van Ernest Dowson die in mijn ervaring nog nooit zo aangrijpend heeft geklonken als hier.
Rijkdommen in overvloed dus, en de majestueuze uitvoering van Holsts The Hymn of Jesus die de voorstelling opent, is ongetwijfeld de kers op de taart. Sargent (HMV, uit 1945), Boult (Decca), Groves (EMI) en Hickox (Chandos) gaven allemaal het beste van zichzelf in deze visionaire, lichtgevende partituur - en dat geldt ook voor Elder, die een opwindend vurig en superieur zelfverzekerd antwoord krijgt van zijn minutieus voorbereide Hallé-cohorten (het enthousiaste applaus na dit item en Sea Drift is erin gelaten.) Eersteklas productiewaarden en voorbeeldige aantekeningen bezegelen een onmisbare release.

There can be few more raptly compassionate statements in all music than Delius’s 1903 04 Whitman setting Sea Drift, and I’m delighted to report that this keenly poetic, at times daringly spacious and shrewdly observant account finds Sir Mark Elder and his combined Hallé forces operating at the very top of their game. Both commanding in technique and golden of tone, baritone Roderick Williams makes a worthy successor to such distinguished protagonists as John Noble (EMI), John Shirley-Quirk (Argo), Thomas Hampson (Argo) and Bryn Terfel (Chandos). He may not quite possess Terfel’s sublime gift for illuminating the text but his involvement is total; indeed, his heart-rending delivery of the transcendental closing section (‘O past! O happy life!’, with its unforgettably poignant switch into the major) never fails to bring a lump to the throat. If anything, Bo Holten at the helm of the Aarhus SO displays an even greater understanding of the music’s entrancingly organic flow but this imposing Hallé newcomer demands to be heard nonetheless. Williams and Elder also give a marvellously perceptive rendering of Cynara, a late (1929) setting of Ernest Dowson that has never in my experience sounded more arresting than here.
Riches aplenty, then, and the majestic performance of Holst’s The Hymn of Jesus that opens proceedings is surely the icing on the cake. Sargent (HMV, from 1945), Boult (Decca), Groves (EMI) and Hickox (Chandos) all gave of their very best in this visionary, luminously textured score – and so, too, does Elder, who draws a thrillingly fervent and superbly confident response from his meticulously prepared Hallé cohorts (the enthusiastic applause after this item and Sea Drift has been left in.) Top-notch production values and exemplary annotations set the seal on an unmissable release.