september 2013


Bartłomiej Pękiel

The Sixteen o.l.v. Eamonn Dougan

De meesterlijke muziek van deze vakman wordt hier met een zelfverzekerde charisma gepresenteerd door de machtige Sixteen. Eamonn Dougan tekent typisch gouden uitvoeringen.

Deze rijke viering van de vroege Poolse barok bevat een paar miszettingen van Bartłomiej Pe˛kiel en een half dozijn van zijn religieuze liederen, geselecteerd uit slechts 29 overgebleven composities.

Tot het midden van de 17e eeuw werd het Poolse muziekberoep, gecentreerd in Krakau en Warschau, gedomineerd door Italiaanse componisten, waaronder Marenzio, Pacelli en Scacchi. Pe˛kiel (fl1633-70) werd uiteindelijk maestro di capella aan de Chapel Royal in Warschau, voordat hij in 1670 stierf. Hij had zowel de stile antico geassimileerd voor zijn ‘strikte’ polyfone religieuze vocale werken, zoals het heldere motet Assumpta est Maria, als de stile moderno voor zijn expressievere en – voor onze oren – verrassend avontuurlijke vocaal-instrumentale composities.

De meesterlijke muziek van deze vakman wordt hier met een zelfverzekerde charisma gepresenteerd door de machtige Sixteen (uitgebreid tot 17 zangers voor de prachtige uitgebreide dramatische scène Audite mortales – het onbetwiste hoogtepunt van het programma). Hun assistent-dirigent, Eamonn Dougan, put typisch gouden uitvoeringen uit zijn vocalisten en gemengde instrumentale ensemble. Van de laatsten zorgen David Miller en Frances Kelly (respectievelijk op theorbe en harp) voor filigraanversieringen. Het trio van sackbuts past naadloos in het contrapunt van het uitgebreide Kyrie van de Missa concertata ‘La Lombardesca’, met zijn verrukkelijke kwintencirkels. Gedurende de mis weeft Pe˛kiel een voortdurend verschuivende reeks texturen van zijn dubbelkoor, solisten en ‘band’.

De droge akoestiek van St Silas the Martyr, Kentish Town, Londen, zorgt ervoor dat alles in helder reliëf te horen is. Leun achterover en geniet van deze schat aan gerechten, die duidelijk met passie zijn bereid.

This rich celebration of the early Polish Baroque features a brace of Mass settings by Bartłomiej Pe˛kiel and half a dozen of his sacred songs, selected from just 29 surviving compositions.

Until the middle of the 17th century the Polish musical profession, centred on Kraków and Warsaw, was dominated by Italian composers, including Marenzio, Pacelli and Scacchi. Pe˛kiel (fl1633-70) eventually became maestro di capella at Warsaw’s Chapel Royal before his death in 1670, having assimilated both the stile antico for his ‘strict’ polyphonic sacred vocal works, such as the crisp motet Assumpta est Maria, and the stile moderno for his more expressive and – to our ears – startlingly adventurous vocal-instrumental compositions.

This craftsman’s masterful music is presented here with an assured charisma by the mighty Sixteen (expanded to 17 singers for the beautiful extended dramatic scena Audite mortales – the undoubted highlight of the programme). Their associate conductor, Eamonn Dougan, draws typically golden performances from his vocalists and mixed instrumental ensemble. Of the latter, David Miller and Frances Kelly (on theorbo and harp respectively) provide filigree decorations. The trio of sackbuts blends seamlessly into the counterpoint of the extended Kyrie of the Missa concertata ‘La Lombardesca’, with its delightful circles-of-fifths progressions. Throughout the Mass, Pe˛kiel weaves a constantly shifting array of textures from his double choir, soloists and ‘band’.

The dryish acoustic of St Silas the Martyr, Kentish Town, London, allows everything to be heard in clear relief. Sit back and relish this treasure trove which has clearly been prepared with passion.