augustus 2013


Wagner: Götterdämmerung, Meistersinger von Nürnberg (excerpts), Siegfried - Idyll

Petra Lang & Budapest Festival Orchestra o.l.v. Iván Fischer

Het werk van Iván Fischer behoort tot de beste nieuwe dirigeerwerken die tot nu toe op cd zijn verschenen in het jaar waarin Wagner zijn tweehonderdste geboortedag vierde.

Het vlotte tempo van de Meistersinger Overture (die op weg is naar een totale speelduur van minder dan 10 minuten), de heldere Toscanini-achtige paukenaanval, het kenmerkende midden-Europese blaasgeluid en de buitengewone helderheid van het harpspel beloven meteen iets buitengewoons. 'Bloedende brokken' misschien, maar ze klinken hier alsof ze in première gaan na zorgvuldige, liefdevolle repetitie, wat getuigt van Fischers kennis (en gebruik) van het toneeldrama achter de muziek.

De aanloop naar het begin van het doek in Meistersinger, de zachte (maar niet sentimentele) kleine rits en ralls in de Siegfried Idyll, het getinkel van de winden die de gelukkige, jonge, onschuldige Siegfried de Rijn af slingeren, de pijn van de Funeral Music worden hier opnieuw geslagen. Naast Jonathan Notts begeleiding van Klaus Florian Vogt (Sony, 6/13) en Donald Runnicles’s van Jonas Kaufmann (Decca, 5/13), behoort Fischers werk tot de beste nieuwe dirigenten die tot nu toe op de plaat zijn gezet in Wagners tweehonderdste geboortejaar.

En de solist? Zoals een collega placht te zeggen: ‘als je zo begint, willen ze bloed’, en dat is precies wat de vurige Petra Lang, een Brünnhilde-debutante dit jaar (hoor haar in de voltooiing van Janowski’s Pentatone Ring-cyclus), hier levert. Net als Anja Silja’s is dit een stem en persoonlijkheid die betrokken is bij het drama: dynamiek, toon, kleur dienen allemaal Brünnhildes donkere, serieuze rit naar het vuur – ongeveer zo ver weg van de grand opera van Deborah Voigt en haar Metropolitan mechanische paard als je je maar kunt voorstellen. Een echte aanrader.

The Meistersinger Overture’s sprightly pace (heading towards a total playing time of less than 10 minutes), the crisp Toscanini-like timpani attack, the distinctive mid-European wind sound and the extraordinary clarity of the harp-writing immediately promise something out of the ordinary. ‘Bleeding chunks’ maybe, but sounding here as if they’re being premiered after careful, loving rehearsal which speaks of Fischer’s knowledge (and use) of the stage drama behind the music.

The run-in to curtain-up in Meistersinger, the gentle (but not sentimental) little rits and ralls in the Siegfried Idyll, the trilling of the winds that hurl happy, young, innocent Siegfried down the Rhine, the pain of the Funeral Music are re-minted here. Alongside Jonathan Nott’s accompaniment of Klaus Florian Vogt (Sony, 6/13) and Donald Runnicles’s of Jonas Kaufmann (Decca, 5/13), Fischer’s work stands as some of the finest new conducting yet put on disc in Wagner’s bicentenary year.

And the soloist? As a colleague used to say, ‘if you start like this, they’ll want blood,’ and that’s exactly what the fiery Petra Lang, a Brünnhilde debutante this year (hear her in the completion of Janowski’s Pentatone Ring cycle), delivers here. Like Anja Silja’s, this is a voice and personality engaged in the drama: dynamics, tone, colour all serve Brünnhilde’s dark, serious ride into the fire – about as far away from the grand opera of Deborah Voigt and her Metropolitan mechanical horse as you can imagine. Hugely recommended.