augustus 2013
MacMillan: Tenebrae Responsories & Other Choral Works
Choir of Westminster Cathedral o.l.v. Martin Baker with Peter Stevens & London Brass
Er bestaan uitstekende opnames van deze sequentie, maar het is onvermijdelijk dat het geluid van de Westminster-koorzangers iets unieks toevoegt.

De combinatie van Westminster Cathedral Choir en MacMillan is onweerstaanbaar. We worden direct in hun medeplichtigheid getrokken door het verbluffende Tu es Petrus, geschreven voor het bezoek van paus Benedictus XVI aan Londen in 2010. Het verankert perfect de rooms-katholieke opvatting van de rol van het pausdom en is passend magnifiek. Het gelijktijdige feestelijke karakter en de duidelijke verankering in de liturgische traditie maken het veel meer dan een eenmalig vuurwerk.
Heel anders zijn de buitengewone Tenebrae Responsories, complexe verkenningen van het lijden van Christus met, wederom, diepe banden met de katholieke liturgische traditie. Er zijn uitstekende opnames van deze sequentie door Cappella Nova en The Sixteen, maar onvermijdelijk voegt het geluid van de Westminster-koorzangers iets unieks toe en de resonantie van het gebouw drijft MacMillans gebogen lijnen (zorgvuldig vormgegeven onder Bakers leiding) en oogverblindende, vaak bijtend dissonante akkoordpijlers op.
De meest opvallende van de kleinere werken zijn het prachtige Benedictus Deus (2009) en Ave maris stella (2011). Een curiositeit is het vroege Edinburgh Te Deum, geschreven toen de componist nog een leerling was van Kenneth Leighton – dat is te horen. De uitvoeringen zijn overal uitstekend en prachtig opgenomen.

The combination of Westminster Cathedral Choir and MacMillan is irresistible. We are drawn immediately into their complicity by the jaw-dropping Tu es Petrus, written for the visit of Pope Benedict XVI to London in 2010. It perfectly enshrines the Roman Catholic conception of the role of the papacy and is appropriately magnificent. Its simultaneous celebratory character and clear rootedness in liturgical tradition make it far more than a one-off firework.
Quite different are the extraordinary Tenebrae Responsories, complex explorations of the Passion of Christ with, once again, deep links to Catholic liturgical tradition. There are excellent recordings of this sequence by Cappella Nova and The Sixteen, but inevitably the sound of the Westminster choristers adds something unique and the building’s resonance buoys up MacMillan’s arching lines (carefully shaped under Baker’s direction) and dazzling, often bitingly dissonant chordal pillars.
The most striking of the smaller works are the lovely Benedictus Deus (2009) and Ave maris stella (2011). A curiosity is the early Edinburgh Te Deum, written while the composer was still a student of Kenneth Leighton – it shows. The performances throughout are outstanding, and beautifully recorded.