augustus 2013


Katherine Bryan plays Flute Concertos by Christopher Rouse & Jacques Ibert

Katherine Bryan l Royal Scottish National Orchestra o.l.v. Jac van Steen

Haar uitbundige geestdrift, gecombineerd met de zachtheid van haar gouden klankkleur, verleent het eerste deel een lichtheid, energie en welluidende vloeiendheid.

Christopher Rouse’s Flute Concerto werd gecomponeerd als een direct antwoord op de moord op James Bulger in Liverpool in 1993. Het drukt de schok en het onbegrip uit die we allemaal ervoeren bij die afschuwelijke, zinloze misdaad, maar tegelijkertijd belichaamt het de schoonheid en onschuld van een kinderlijk leven dat zo wreed werd uitgeblust. In het midden van het concert staat een aangrijpende elegie die de rustige Keltisch getinte melodieën echoot en vooraf echoot die de eerste en laatste van de vijf delen van het concert vormen. Katherine Bryan en het RSNO onder leiding van Jac van Steen vangen de wisselende stemmingen van de muziek op voortreffelijke wijze in deze uitvoering, die afwisselend lyrisch, speels, sinister en gewelddadig is.

Bryan beheerst de technische en expressieve eisen absoluut volledig, zoals ze dat doet in Iberts Concerto uit 1933. Uitbundigheid van geest gekoppeld aan de zachtheid van haar gouden timbre verlenen het eerste deel een lichtheid, energie en welluidende vloeiendheid, waarbij de rijke sonoriteit van het lagere register van haar fluit tot zijn recht komt in het centrale Andante. Het laatste Allegro scherzando, dat de behendigheid en adembeheersing van elke solist uitoefent, wordt gespeeld met boeiend elan, waarbij het orkest zijn bijdragen etst met ritmisch punt. Frank Martins Ballade uit 1939, geschreven als een wedstrijdstuk, put eveneens uit Bryans prachtig gemoduleerde interpretatie, gevormd en verleidelijk van contour in de langzamere secties, atletisch in het ritmische duiken en duiken van levendigere muziek. Haar spel van Debussy's Syrinx, de ne plus ultra van het solofluitrepertoire, is voortreffelijk welsprekend.

Christopher Rouse’s Flute Concerto was composed as a direct response to the killing of James Bulger in Liverpool in 1993. It expresses the shock and incomprehension that we all experienced at that appalling, senseless crime, but at the same time it enshrines the beauty and innocence of an infant life so cruelly snuffed out. At the concerto’s centre there is a poignant elegy that echoes and pre-echoes the quiet Celtic-tinged melodies forming the first and last of the concerto’s five movements. Katherine Bryan and the RSNO under Jac van Steen capture the fluctuating moods of the music superbly in this performance, by turns lyrical, playful, sinister and violent.

Bryan certainly has complete mastery of the technical and expressive demands, as she does in Ibert’s Concerto of 1933. Exuberance of spirit coupled with the mellowness of her golden timbre lend the first movement a lightness, energy and mellifluous fluency, with the rich sonority of her flute’s lower register coming into its own in the central Andante. The final Allegro scherzando, exercising any soloist’s dexterity and breath control, is played with captivating élan, the orchestra etching in its contributions with rhythmic point. Frank Martin’s Ballade of 1939, written as a competition piece, likewise draws from Bryan a beautifully modulated interpretation, shapely and seductive of contour in the slower sections, athletic in the rhythmic ducking and diving of sprightlier music. Her playing of Debussy’s Syrinx, the ne plus ultra of the solo flute repertoire, is exquisitely eloquent.