augustus 2013


Casella: Italia, Indroduzione, Corale e Marcia & Sinfonia

BBC Philharmonic Orchestra o.l.v. Gianandrea Noseda

Goed nieuws: deel 3 in Chandos’ Casella-serie handhaaft moeiteloos de verheven artistieke en technische normen van beide voorgangers.

Goed nieuws: deel 3 in Chandos' Casella-serie handhaaft moeiteloos de verheven artistieke en technische normen van beide voorgangers (8/10, 8/12). De procedes worden op opwindende wijze gelanceerd door de vurig patriottische symfonische rhapsodie Italia uit 1910, waarvan de opvallend sombere, zelfs gekwelde voortgang (met gebruikmaking van volksmelodieën uit Sicilië) uiteindelijk leidt tot een uitbundig Napolitaans carnaval waarin Casella - nog meer dan Strauss in de finale van zijn Aus Italien - een bal heeft met Luigi Denza's 'Funiculì funiculà'; de glorieus overdreven afsluitende pagina's moeten gehoord worden om te geloven!

De Introduzione, Corale e Marcia is weer helemaal anders, een fijn gebeiteld, sprankelend inventief drieluik uit 1935, gecomponeerd voor blaasinstrumenten, koperblazers, slagwerk, piano en contrabassen, waarin Casella zijn hoed afneemt voor Stravinsky. De invloed van de Russische meester is ook voelbaar in de grootschalige, gespierde Derde symfonie die Casella in 1940 schreef voor Frederick Stock en het gouden jubileum van het Chicago Symphony, hoewel het neoclassicisme van de muziek (met zijn extra echo's van Busoni, Hindemith, Honegger en Milhaud) hier een opvallend Mahleriaanse smaak krijgt in het zenuwachtige scherzo en de C majeur rondo finale (deze laatste heeft veel te danken aan zijn tegenhanger in de Zevende symfonie). Dit is een substantieel, stevig beargumenteerd en volmaakt vervaardigd werk dat een nadere beschouwing meer dan waard is.

Gianandrea Noseda moedigt de BBC Philharmonic aan om het beste van zichzelf te geven (het uitbundige maar wonderbaarlijk gecontroleerde orkestrale spel tegen het einde van Italia doet het dak er echt afgaan). Ook het Chandos-geluid is demonstratiewaardig in zijn weelderige realisme en onverschrokken brede dynamische bereik. Een zeer sterke aanbeveling.

Good news: Vol 3 in Chandos’s Casella series effortlessly maintains the exalted artistic and technical standards of both its predecessors (8/10, 8/12). Proceedings are launched in exhilarating fashion by the fervently patriotic 1910 symphonic rhapsody Italia, whose markedly downbeat, even anguished progress (employing folk tunes from Sicily) leads ultimately to a riotous Neapolitan carnival in which Casella – even more than Strauss does in the finale of his Aus Italien – has a ball with Luigi Denza’s ‘Funiculì funiculà’; the gloriously over-the-top concluding pages have to be heard to be believed!

The Introduzione, Corale e Marcia is entirely different again, a finely chiselled, sparkily inventive triptych from 1935, scored for wind, brass, percussion, piano and double basses, in which Casella doffs his hat to Stravinsky. The Russian master’s influence can also be felt in the large-scale, sinewy Third Symphony that Casella wrote in 1940 for Frederick Stock and the Chicago Symphony’s golden jubilee, though here the music’s neo-classicism (with its additional echoes of Busoni, Hindemith, Honegger and Milhaud) acquires a conspicuously Mahlerian flavour in the nervy scherzo and C major rondo finale especially (the latter owes much to its counterpart in the Seventh Symphony). This is a substantial, meatily argued and consummately crafted work which well repays closer scrutiny.

Gianandrea Noseda encourages the BBC Philharmonic to give of their considerable best throughout (the exuberant yet marvellously controlled orchestral playing towards the close of Italia really does raise the roof). The Chandos sound, too, is demonstration-worthy in its sumptuous realism and intrepidly wide dynamic range. A very strong recommendation.