juli 2013
Shostakovich: String Quartet No. 3 - Beethoven: Rasumovsky String Quartet, Op. 59, No. 2
Valentin Berlinsky Quartet
De Berlinsky's slagen erin de sterk contrasterende karakters van beide componisten duidelijk te maken, zonder dat ze afbreuk doen aan het karakter van een van beide.

Het project van het Berlinsky Quartet om componisten te koppelen gaat door Na het goed ontvangen deel van Shostakovich's Zevende en Achtste Kwartet van vorig jaar en het eerste 'Rasumovsky'-kwartet van Beethoven, hoopt het Valentin Berlinsky Quartet een jaarlijkse traditie te vestigen door een Shostakovich-Beethoven-koppeling uit te brengen met dit tweede aanbod. Net als hun eerste bevat dit deel een 'Rasumovsky' en, net als hun eerste, slaagt het erin om de enorm contrasterende karakters van beide componisten te onderscheiden zonder afbreuk te doen aan de dominante figuur die elk van hen was in zijn eigen periode. Meer nog, de slimme keuze om deze specifieke werken te combineren - een aantal van Beethovens meest statige emotionele kamermuziek (om nog maar te zwijgen van de Russische connectie) en het Derde Shostakovich Quartet, geschreven na de verwoestingen van de Tweede Wereldoorlog en direct nadat zijn Negende Symfonie werd gecensureerd - creëert een recital-cd die meer een verhaal is dan een programma dat de grootsheid van beide werken benadrukt.
Dat het spel energiek en inzichtelijk is, en een vlekkeloze afstemming combineert en opgaat in een klankwereld die lijkt op het auditieve equivalent van gedempt, berustend constructivisme voor Shostakovich, maar kristalhelder, majestueus neoclassicisme voor Beethoven, is een prachtige manier om het concept van deze serie te verfijnen. Al met al leveren de Berlinskys zo'n overtuigend argument voor deze twee componisten als voor de hand liggende bedgenoten dat het moeilijk te begrijpen is waarom deze serie niet al talloze keren eerder is ondernomen.

Berlinsky Quartet’s composerpairing project continues After last year’s well-received volume of Shostakovich’s Seventh and Eighth Quartets and the first ‘Rasumovsky’ Quartet of Beethoven, the Valentin Berlinsky Quartet is hopefully setting about establishing a yearly tradition of releasing a Shostakovich-Beethoven pairing with this second offering. Like their first, this volume includes a ‘Rasumovsky’ and, also like their first, manages to make distinct the vastly contrasting characters of both composers without detracting from either as the dominant figure that each was within his own period. More than that, the clever choice to combine these particular works – some of Beethoven’s most statuesquely emotional chamber music (not to mention the Russian connection) and the Third Shostakovich Quartet, written after the ravages of the Second World War and immediately after his Ninth Symphony was censured – creates a recital disc that is more of a narrative than a programme emphasising the greatness of both works.
That the playing is energetic and insightful, and combines flawless tuning and blend into a sound world that is like the aural equivalent of muted, resigned Constructivism for the Shostakovich but bell-clear, majestic neoclassicism for the Beethoven, is a wonderful way to finesse the conception of this series. All in all, the Berlinskys make such a convincing argument for these two composers as obvious bedfellows that it’s hard to understand why this series hasn’t been undertaken countless times before.