april 2013


In This Moonlit Night

Dmitri Hvorostovsky & Ivari Ilja

Hij brengt een nieuwe rijkdom en duisternis in zijn interpretaties, prachtig gepolijst zoals altijd.

Dmitri Hvorostovsky werd geboren om deze liederen te zingen, en veel verzamelaars zullen waarschijnlijk al de uitvoering van Moesorgski's Songs and Dances of Death hebben die hij twee decennia geleden opnam met Valery Gergiev (Philips, 5/94). Hier overtreft hij echter die eerdere cd ruimschoots: door nu te kiezen om een ​​deel van het repertoire dat hij in eerdere jaren opnam opnieuw te bezoeken (zoals hij in 2012 deed met zijn Ondine CD van Rachmaninov - 4/12), brengt hij een nieuwe rijkdom en duisternis van timbre in zijn interpretaties, prachtig gepolijst zoals het altijd was, maar versterkt met een nog dieper begrip van hoe de subtiliteiten van Moesorgski's vocale schrijven te projecteren. Met behulp van Mussorgsky's originele pianoversie wordt Hvorostovsky krachtig en gevoelig begeleid door zijn vaste pianist, Ivari Ilja, in uitvoeringen die tot de kern van de angst in deze buitengewone liederen doordringen, waarbij een opmerkelijk scala aan expressieve nuances, oprechte gevoeligheid en tonale schaduwwerking wordt opgeroepen.

Dit is een topkeuzeversie van de Songs and Dances of Death en het wordt nog waardevoller doordat het in de context wordt geplaatst van even overtuigende uitvoeringen van Tchaikovsky en Taneyev. Taneyev heeft veel geprofiteerd van de opnames van zijn muziek die de afgelopen jaren zijn verschenen, waarbij zijn droge reputatie als expert in contrapunt en oude muziek slechts één aspect van zijn creatieve persoonlijkheid blijkt te zijn. Hier onthult hij in zes liederen een ware romantische geest en dramatisch instinct, die Hvorostovsky en Ilja met intensiteit, evenwicht en passie overbrengen.

Dmitri Hvorostovsky was born to sing these songs, and indeed many collectors will probably already have the performance of Mussorgsky’s Songs and Dances of Death that he recorded two decades ago with Valery Gergiev (Philips, 5/94). Here, however, he far surpasses that earlier disc: in choosing now to revisit some of the repertoire that he recorded in former years (as he did in 2012 with his Ondine CD of Rachmaninov – 4/12), he brings to his interpretations a new richness and darkness of timbre, beautifully polished as it always was but enhanced with an even deeper understanding of how to project the subtleties of Mussorgsky’s vocal writing. Using Mussorgsky’s original piano version, Hvorostovsky is strongly and sensitively accompanied by his customary pianist, Ivari Ilja, in performances that probe to the very core of the anguish in these extraordinary songs, calling into play a remarkable range of expressive nuance, heartfelt sensibility and tonal shading.

This is a top-choice version of the Songs and Dances of Death and it is rendered even more valuable through being set in the context of equally persuasive performances of Tchaikovsky and Taneyev. Taneyev has benefited much from the recordings of his music that have appeared in recent years, his dry reputation as an expert in counterpoint and ancient music being shown to be only one aspect of his creative personality. Here in six songs he reveals a true romantic spirit and dramatic instinct, which Hvorostovsky and Ilja convey with intensity, poise and passion.