april 2013


American Masterworks

Aarhus Cathedral Choir; Aarhus Symphony Choir and Orchestra o.l.v. Bo Holten

Johan Reuter is de uitstekende solist in Sea Drift. Hij zingt het verhaal van de eenzame zeevogel die zijn partner is verloren.

Dit is het vijfde en laatste deel van Danacords prachtige serie ‘Delius Masterworks’. Na cd’s met Deense, Noorse, Engelse en Franse werken volgt deze, geïnspireerd door Amerikaanse bronnen, muziek die is ingegeven door de vroege ervaringen van de componist als citrusplanter in Florida. Als alle drie de werken hoog op de lijst van Delius-meesterwerken staan, samen goed voor een cd van bijna 80 minuten, is dit in veel opzichten de meest aantrekkelijke van de hele serie.

Bo Holten dirigeert uitvoeringen van zowel Appalachia als Sea Drift die gunstig afsteken bij bestaande versies, maar het fragment uit Koanga is het meest welkome item, een licht ingekorte versie van de tweede helft van Act 2, met vier passages die achter elkaar worden gepresenteerd. Deze omvatten monologen voor Koanga’s beoogde bruid, Palmyra, de slavenhouder Martinez en ten slotte de vluchtende Koanga, evenals de spookachtige dans ‘La Calinda’ compleet met stemmen, zoals in de complete opera. Dat alleen al maakt het een verrukkelijk item, en nauwelijks minder aantrekkelijk zijn de drie vocale solo's. Hoewel Koanga's laatste voodoo-aanroeping in de verte te horen zou moeten zijn, blijft de stem hier dichtbij, ongetwijfeld met de gedachte dat het een meer nadrukkelijke conclusie vormt.

In tegenstelling tot sommige rivaliserende versies, biedt deze schijf afzonderlijke tracks voor verschillende secties van zowel Appalachia als Sea Drift. Johan Reuter is de uitstekende bariton-solist in Sea Drift, die de vertelling goed volhoudt en vertelt over de eenzame zeevogel die zijn partner is verloren. Hoewel velen het Delius' beste werk zouden noemen, is de meest memorabele uitvoering hier van Appalachia, met zijn 14 variaties op een slavenlied die leiden tot de gloeiende conclusie met koor en de zeer suggestieve bariton-solo, 'O honey, I am going down the river in the morning'. Het is een passage die nog dagen in je geheugen blijft hangen nadat je hem hebt gehoord, een eerbetoon aan deze toegewijde uitvoering. Eersteklas geluid, net als in de vorige uitgaven.

This is the fifth and last of Danacord’s fine series of ‘Delius Masterworks’. After discs of Danish, Norwegian, English and French works comes this one inspired by American sources, music prompted by the composer’s early experiences as a citrus planter in Florida. When all three works stand high in the list of Delius masterpieces, together offering a disc of almost 80 minutes, this is in many ways the most attractive of the whole series.

Bo Holten conducts performances of both Appalachia and Sea Drift that compare favourably with existing versions but the excerpt from Koanga is the most welcome item, a slightly cut version of the second half of Act 2, with four passages presented in sequence. These include monologues for Koanga’s intended bride, Palmyra, the slave-owner Martinez and finally the fleeing Koanga, as well as the haunting dance ‘La Calinda’ complete with voices, as in the complete opera. That alone makes a delectable item, and hardly less attractive are the three vocal solos. Though Koanga’s final voodoo invocation is supposed to be heard in the distance, here the voice remains close, no doubt with the thought that it makes a more emphatic conclusion.

Unlike some rival versions, this disc offers separate tracks for different sections of both Appalachia and Sea Drift. Johan Reuter is the excellent baritone soloist in Sea Drift, sustaining the narration well, telling of the solitary sea bird that has lost its mate. Though many would count it Delius’s finest work, the most memorable performance here is of Appalachia, with its 14 variations on a slave song leading up to the glowing conclusion with chorus and the highly evocative baritone solo, ‘O honey, I am going down the river in the morning’. It is a passage which I find sticks in the mind for days after you have heard it, a tribute to this dedicated performance. First-rate sound, as in the previous issues.